Foto-transistor latch projekt - hvem hjælper en nybegynder.... (Læst 6549x)

Offline geo.jens

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hej med jer,

Jeg er absolut nybegynder udi elektronikken, men har sat mig for at lære lidt i dette område. Jeg har vældigt godt styr på computerprogrammering og den slags, men har altid savnet erfaring og hands-on med "rigtigt" elektronik.

Til det formål laver jeg nogle små projekter med diverse smådele jeg har indkøbt til formålet.

Jeg forsøger at at lave et projekt baseret på en fototransistor, der kan modtage i IR spektrum omkring 940 nM. Det er en sjov ting, som reagerer på en almindelig stuefjernbetjening.

Mit første kredsløb med foto-transistoren havde bare en enkelt LED i serie med en modstand. Med 5V virkede det fint. Den reagerede fint på fjernbetjeningen (eller på en flamme, der også indeholder IR lys omkring 940 nM).

Anyway, det var ikke helt det jeg ønskede mig. Jeg vil gerne at foto-transistoren bruges som en slags ON-switch for at tænde for et separat kredsløb, der kan afspille optaget lyd (færdigt fra eBay, pris under 10 kr!).

For at få få det til at virke som en switch, har jeg læst mig til at jeg skal lave en latch. Jeg har købt nogle AND kredse (SN74LS08) og sat vedhæftede kredsløb sammen.

Foto-transistoren får 5V, og leverer sit output til 1A (indgang til AND gate). Den anden indgang (2A) får fast 5V. Dernæst laves en latch-loopback fra output (1Y) til 1A inputet (via en 470 Ohms modstand - læste et sted, at der skulle modstand her). Så, når resultatet af AND operationen går høj, så holder den sig høj - intil nogen tager strømmen..

For at få en mere ren udgang mod mit stemmekredsløb, kører jeg også output (1Y) videre til næste AND kreds på 2A. 2B får 5V, og så kan 2Y resultatet bruges til at drive stemmekredsen.

Et par dioder fortæller om der er strøm på anlægget (D1), og hvorvidt latchen er tændt (D2). De udbrugte input til AND gaten (4A, 4B, 3A, 3B) får GND.

Dette virker faktisk rigtigt fint, men..

Problemet er - selvfølgelig - hvordan latchen starter op. Den værdi som 1Y får når kredsen starter er selvfølgelig helt afgørende. I praksis omlever jeg at den altid går høj. Og en envejs-kontakt som i forvejen er tændt - det er altså ikke så sjovt..

Ved kortvarigt (via en kontakt) at forbinde 1A mod GND, så bringes latchen ned igen, og kommer først op igen, når fjernbetjeningen bruges. Meeen, jeg er ikke helt tilfreds. Jeg ønsker at den starter med at være slukket uden dette "trick"..

Derfor har jeg læst mig til at pull-down modstand nok er vejen frem. Jeg havde faktisk et kredsløb, der fungerede med en 2K Ohms modstand mellem output (1Y) og GND. Det virkede helt fint med én USB adaptor.. altså lige indtil jeg besluttede mig at prøve med en powerbank, og senere med en anden USB adaptor. De trak begge latchen høj, selv med de 2K.

Jeg har forsøgt alle mulige andre modstandsværdier for pull-down modstand, også at putte den direkte på 1A benet. Her er modstandsværdien afgørende. Hvis jeg vælger noget højere end 470 Ohm, så trækker den ikke latchen ned. Hvis jeg vælger noget der er lavere trækker den latchen ned hele tiden - foto-transistoren virker altså ikke.

Det er så her det med nybegynderen kommer ind. Kan jeg "redde den" med andre modstande. Skal jeg have fat i en kondensator (i givet fald, hvor stor, og hvor skal den sættes ind). Kan nogle hjælpe mig?

Mvh
Jens

« Senest Redigeret: Juni 27, 2017, 15:10:11 af geo.jens »

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Foto-transistor latch projekt - hvem hjælper en nybegynder....
« Svar #1 Dato: Juni 27, 2017, 19:31:36 »
Hej Jens,

>Skal jeg have fat i en kondensator (i givet fald, hvor stor, og hvor skal den sættes ind)
Ja. En kondensator hjælper. En 100nF fra 1A til ground, eller en fra 1B til ground og en 470R modstand.

gerd

 

Offline geo.jens

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Foto-transistor latch projekt - hvem hjælper en nybegynder....
« Svar #2 Dato: Juni 27, 2017, 22:07:18 »
Kære Gerd

Tusinde tak for svaret. Det lykkedes mig at finde en kondensator som jeg mener er den rigtige (http://rees52.com/388-1-%CE%BCf-ceramic-capacitor-104-.html). Jeg prøvede først med 470 Ohms modstand til mellem GND og 5V (ben 1B). Det virkede ikke. Så prøvede jeg direkte fra ben 1A til GND.  Det virkede perfekt med krododillenæb. Men, nu hvor jeg har loddet den på mit lille print, virker det ikke  :( Jeg var lige så glad.

Kan jeg være kommet til at ødelægge den, måske ved at give den 5V og GND kortvarigt direkte? Kan man måle på sådan en?

(jeg har en sending af kondensatorer på ved fra ebay, men lige nu har jeg ikke flere på lager....)

Det er virkelig humør ups and downs det her....

Mvh
Jens

 

Offline geo.jens

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Foto-transistor latch projekt - hvem hjælper en nybegynder....
« Svar #3 Dato: Juni 27, 2017, 22:16:30 »
Jeg lærer hele tiden. Måske har jeg givet den for meget varme i loddeprocessen, så den er ødelagt.... Jeg var ikke klar over, at kondensatorer var så sarte (eller at jeg er så dårligt til at lodde:-)) Anyway, jeg tror den er død og jeg skal finde en ny (og så passe bedre på).

 

Offline geo.jens

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Foto-transistor latch projekt - hvem hjælper en nybegynder....
« Svar #4 Dato: Juni 28, 2017, 07:02:53 »
Ok ok, jeg snakker med mig selv lidt..

Før jeg -formodentligt - ødelagte kondensatoren, virkede det jo. Dog var kredsløbet blevet lidt træt, således der skulle påvirkes med IR lys fra fjernbetjeningen i noget tid inden matchen gik høj.

Jeg vil købe mig lidt assorterede kondensatorer. Tænker enten at prøve med en mindre på 1A. Eller måske bedre en større på 2A, så der går længere tid med at fylde kondensator op ved start.

UPS UPS: Tænker lidt over hvad jeg gjorde i går. Da jeg prøvede løsningen med kondensator og modsatnd til 1B, så satte jeg dem mellem 5V og GND, ikke mellem 5V og 1B... Jeg torsk... Det vil være mit første forsøg, når jeg får fat i nogle kondensatorer. Tænker, at jeg måske så vil være så heldig, at kredsen i starten vil fylde kondensatoren op og latchen bliver nede OG at foto-transistoren vil kunne reagere hurtigt (som før), når den ikke har en kondensator.
« Senest Redigeret: Juni 28, 2017, 09:08:41 af geo.jens »

 

Offline geo.jens

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Foto-transistor latch projekt - hvem hjælper en nybegynder....
« Svar #5 Dato: Juni 30, 2017, 23:16:56 »
Ok, så kom det til at virke. Kredsløbet ende som vist nedenfor og fungerer rigtigt fint. Tusinde tak for hjælpen!!!