Trafo Yamaha (Læst 3130x)

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Trafo Yamaha
« Dato: December 16, 2019, 09:15:23 »
Hej.
Jeg har  en Yamaha YST-SW1500 Subwoofer, hvor en trafo i switsmode forsyningen er stået af, de steder jeg har fundet den kan/vil de ikke sende til DK ellers er den udgået..
Er der nogen herinde der har nogle kontakter eller kan trylle lidt?
Trafoen hedder X3374A00 ( https://north.pl/karta/x3374a00-transformator-sieciowy-,729-VY-1885.html )

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Trafo Yamaha
« Svar #1 Dato: December 16, 2019, 21:27:41 »
Jeg kan love dig med 99,9999% sikkerhed at den komponent IKKE er den som er i stykker!
For at drive den transformator sidder der mindst en transistor - og den er definitivt en MEGET bedre kandidat til at være gået i stykker.

Det kan være en del andet omkring transformatoren men lige den transformatortype er yderst sjældent problemet.

 

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Trafo Yamaha
« Svar #2 Dato: December 18, 2019, 05:42:44 »
Hej..
startede med at skifte transitere, nogle lytter, driver IC og et par modstande da den havde taget det hele baglæns.. Og efter det var gjort, switch'ede den ikke ordenligt, og da den blev tilsluttet mainboard'et og fik belastning, der tog den transisterne igen. Nye på, og forstod ikke hvorfor den ikke switch'ede ordenligt, lige indtil vi fjernede trafoen.. vi målte den igennem og, ja ham som hjælper mig syntes ikke det havde ordenlige værdier.. 

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Trafo Yamaha
« Svar #3 Dato: December 19, 2019, 08:52:01 »
Nu ved jeg ikke hvilken kundskaber "ham som hjælper mig" har og hvad "ordenlige værdier" er.

Transformatoren er i grunden tæt på kortslutning hvis man måler med et DVM i Ohm-positionen. For korrekt at kunne bedømme om den er OK eller ikke skal man måle tabet i den med pulser på, noget som kræver lidt specielt udstyr og som kan være svært at tolke.

Det er selvfølgeligt muligt at det virkeligt er et fejl i transformatoren - men jeg kan finde mange andre som er meget mere sandsynlige.

Men er det transformatoren som er den skyldige kan du ret sikkert glemme at finde en ny, den er meget sikkert ikke en standardkomponent som kan købes i løs vægt men nok en specialbestilt dims.

Den KAN (have) være(t) en standardkomponent men du har forkert nummer og/eller den findes ikke længere som komponent.

Slutresultatet er at hvis strømforsyningen skal give en eneste spænding er det bedre at finde en erstatter for hele strømforsyningen og montere den.