Hjælp til afstandsfølsom sender/modtager (Læst 3187x)

Offline heyckendorff

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til afstandsfølsom sender/modtager
« Dato: August 11, 2014, 20:52:24 »
Hej alle
Først skal jeg gøre opmærksom på at jeg ikke kender meget til elektronik og derfor
heller ikke til de forskellige fagudtryk.

Jeg skal bruge en lille sender og modtager hvor modtageren kan give en alarm når senderen fjerner sig x antal meter fra den. Jeg forestiller mig at man på modtageren skal kunne indstille hvor langt væk senderen skal være før alarmen.

Uden at vide det forestiller jeg mig at det er nogle ret simple stykker elektronik. Jeg ville være glad hvis nogen herinde kunne fortælle hvad man skal bruge af komponenter og meget gerne et diagram over hvordan det skal loddes sammen.

På forhånd tak

Mvh

Werner

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Hjælp til afstandsfølsom sender/modtager
« Svar #1 Dato: August 12, 2014, 20:54:55 »
Hej Werner,
der er modtager moduler med en RSSI udgang.
RSSI = Received Signal Strength Indicator
Det er en spænding, som er mere eller mindre proportional med siganlstyrke. Men du kender det fra WIFI: En konstant afstand betyder ikke en konstant siganlstyrke.
En anden mulighed er med ultralyd. Det er mere kompliceret.

gerd

 

Offline heyckendorff

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til afstandsfølsom sender/modtager
« Svar #2 Dato: August 13, 2014, 00:04:46 »
Tak for svaret Gerd. Det lyder lidt på det du skriver om wi-fi, at du ikke mener den vil være specielt præcis. Er det rigtig forstået? Det vil vel f.eks også påvirke præcisionen hvis der er noget mellem senderen og modtageren...f.eks. et hus eller træer.
Mht ultralyd vil det så være mere eller mindre påvirkeligt at objekter mellem sender og modtager?

Kunne man bruge to gps enheder der kommunikerede med hinanden? Dem må man vel kunne få til at give et signal hvis de fjerene sig mere end et givet antal meter fra hinanden? Ville det være en nemmere og mere præcis løsning?

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Hjælp til afstandsfølsom sender/modtager
« Svar #3 Dato: August 13, 2014, 19:18:57 »
>x antal meter
>f.eks. et hus eller træer
ah .. ok.
x er mere end 1 til 5 meter?
Så en løsning med GPS er bedst.

 


 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Hjælp til afstandsfølsom sender/modtager
« Svar #4 Dato: August 15, 2014, 19:48:47 »

Hej Werner
 Du er ude i noget slemt snavs her , at måleløbetiden på afstande 1-5 meter er umuligt ( næsten da , har du en million finder vi en løsning ) med en hastighed på 300,000 km i sekundet for radiobølger, vil en afstand på 10 meter give dig 1/30.000.000 sekund at måle . Det kan lade sig gøre hvis du er meget dygtig
Her er en link til en der har bygget en radarhøjdemåler til en flyver, men dit project er værre endnu .
http://lea.hamradio.si/~s53mv/radalt/radalt.html

 Tage
       - Jammerbugten
 Brug ultralyd