Forstærkertrin (Læst 4965x)

Offline DJ.Lucifer

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Forstærkertrin
« Dato: December 15, 2011, 21:56:31 »
Tilgiv min lidt sparsomme viden, men for at lige skitsere mit niveau, så er jeg på vej til eksamen som elektronik fagteknikker "Altså eksamen på grundforløbet" vores afgangsprokekt omhandler et forstærkertrin med in og udgangsfiltre, det er niveauet.

Nå men sidder her og tænkter "det hænder :-)" Mine gamle øre som har spillet som DJ i 8 år er lidt slidte, og har altid syntes at når jeg høre musik på computeren så er det ikke højt nok, og hvorfor så ikke udnytte sin viden fulendt til at smadre ørene det sidste ?

Tænker et forstærkertrin med en enkelt transistor, og div filtre til at koble mellem computerens lydkort, og høretelefonerne, drevet af usb porten, men så kommer spørgsmålene i en lind strøm

1. Er 2,5 volt "half supply" nok til at drive et par høretelefoner, ikke in-ear, men kop telefoner, de er jo lidt større. ?
2. Kan ovenstående overhovedet lade sig gøre uden effekforstærker, og hvordan er en sådanne anderledes end det jeg har lært med transistoren og RC høj og lavpas filtre ?
3. hvilke frekvenser skal mine filtre ligge inde for, mener hvad er musik for en størrelse, i vores afgangsprojekt dæmper de ved 300 hz og 10000 Hz "10 khz"

Ja det var nok lidt starten men er sikker på der kommer flere med tiden, håber i vil tage jer tid til at kigge lidt på min hjerneblødning her

Mvh Ricky