Ville gerne vide lidt gennerelt om elektro magneter. - Nybegynder. (Læst 3083x)

petersjov

  • Gæst
Ja, Jeg er jo generelt ikke bange for at blive til grin såå..

Jeg vil gerne lave en elektro magnet, og har faktisk prøvet bare at lege med et 9-volts batteri, lidt ledning og et søm.
Mit problem nu er at jeg faktisk ikke har forstand på el, men går ud fra at det betyder en del hvor meget kobber der er i ledningen jeg bruger, hvor tyk plastik der er omkring ledningen, og hvor stor en kerne af jern jeg bruger.

Sidst kan jeg nævne at lige nu er min plan at seriel-forbinde dem, dvs. lave flere magneter fra samme ledning, og så vikle det om flere jern kerner.
sååå ved faktisk ikke ikke noget om hvor meget mindre "strøm" der kommer videre til næste magnet, det kommer vil an på længden af ledningen.

1. Kom gerne med generelle kommentare.
2. Har i et forslag til noget jeg kan/burde læse , gerne online ?
3. Nogen forslag til online butikker, hvor man kan bestille el ting, i mindre mængder ? (skal nok selv lige kigge på den diode side)

Tak, for hjælpen *S*

Ps: Hvad vil jeg så gerne bygge, tjaa jeg ville gerne bygge en overunity maskine, bare som hobby - fik en ide for mange år siden jeg ikke rigtig har lavet endnu. - Og ja jeg ved ikke noget om el, men tror lidt at det også kan være en fordel.


 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Ville gerne vide lidt gennerelt om elektro magneter. - Nybegynder.
« Svar #1 Dato: Januar 07, 2012, 10:28:08 »

 Bankerne grinte også af Lars Larsen
                   - det blev de ikke ved med

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Ville gerne vide lidt gennerelt om elektro magneter. - Nybegynder.
« Svar #2 Dato: Januar 09, 2012, 20:50:07 »
Ja, Jeg er jo generelt ikke bange for at blive til grin såå..

Det bliver du ikke herinde. Dette forum er her, for at både nybegynder og garvede superbrugere kan få lov at lave bommerter. :)

Uden bommerter og fejl og "dumme spørgsmål" kommer man ikke ret langt. ;)

Citér
Jeg vil gerne lave en elektro magnet, og har faktisk prøvet bare at lege med et 9-volts batteri, lidt ledning og et søm.
Mit problem nu er at jeg faktisk ikke har forstand på el, men går ud fra at det betyder en del hvor meget kobber der er i ledningen jeg bruger, hvor tyk plastik der er omkring ledningen, og hvor stor en kerne af jern jeg bruger.

Lyder sjovt. Jeg husker da jeg var lille (for omkring 35 år siden, uha), dér lavede én af mine brødre en jernstang med ledning viklet rundt om, og direkte i stikkontakten. Kunne trække søm til sig fra 1/2 meter's afstand.

Citér
Sidst kan jeg nævne at lige nu er min plan at seriel-forbinde dem, dvs. lave flere magneter fra samme ledning, og så vikle det om flere jern kerner.
sååå ved faktisk ikke ikke noget om hvor meget mindre "strøm" der kommer videre til næste magnet, det kommer vil an på længden af ledningen.

...Her er et fingerpeg som ikke altid kan bruges, men er måske godt at have i baghovedet...
Når du serie-forbinder, får hver enhed (i dette tilfælde magnet) mindre spænding, og hver enhed bliver mere 'slap'.
Når du parallel-forbinder, sikrer du samme spænding til alle, men dimserne sluger mere strøm.

Citér
1. Kom gerne med generelle kommentare.
2. Har i et forslag til noget jeg kan/burde læse , gerne online ?
3. Nogen forslag til online butikker, hvor man kan bestille el ting, i mindre mængder ? (skal nok selv lige kigge på den diode side)

Absolut. El-Supply og PC-Elektronik er de forhandlere jeg selv foretrækker til sjov. Bor du i København kan det være praktisk for dig at smutte ind forbi Brinck, eller eventuelt RS-butikken (Du kan kun handle privat, hvis du tager til deres butik). Der er også AJ-Data i Hillerød eller Cypax i Karup (fysisk butik for private, men netbutik for erhverv kun).
...Der er også en del andre, men ovenstående er blandt mine favoritter.

Det kan måske være meget godt for dig at finde en god formel til at beregne modstanden i kobber. Ja, selv hvis regning er kedeligt, kan det faktisk gå hen og blive sjovt, når man har med elektronik at gøre.
Jeg har lavet noget, du måske kan blive inspireret af, hvis du kan JavaScript: spændingstabs-beregner.
-Ellers kan du tage værdierne og regne dem på lommeregner.
Formlen er så simpel, at selv jeg kan følge med: Spændingstab = modstand * ledningslængde / kvadrat
Ofte køber man ledning hos elektrikkeren, som er 1.5 kvadrat ("halvanden kvadrat"), det betyder at tværsnitsarealet er 1.5 mm2.

Er ledningen for tynd, vil den brænde over når du trækker for mange ampere, men det er du sikkert klar over. ;)

Mht. projektet... Jeg ved ikke ret meget om den slags; men uanset om det kommer til at fungere eller ej, vil du få en masse viden ud af at bygge det. Fungerer det, så vil du sikkert få en pengebonus oveni hatten. :)

Du bør nok have i baghovedet at en almindelig magnet i et sådant apparat vil fungere som et 'batteri'; magneter bliver afladt; selvom det går langsomt.