Hjælp til at intaval styre en actuator? (Læst 3044x)

Offline Morten85

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til at intaval styre en actuator?
« Dato: December 18, 2014, 11:25:40 »
Jeg har mig et lille projekt hvor jeg skal have lavet en omfattende test af et dreje led,

I den forbindelse har jeg tænk at jeg vil bruge en lineær actuator, som denne http://parabol-parabol.dk/sat-motorstyring/135-10-lineaer-aktuator-til-satellit-antenne-parabol-06132.html.

Det jeg så ikke lige ved noget om er hvordan jeg laver/køber en styring til sådan en fætter.

Det jeg har brug for, er at den skal køre EN gang frem og tilbage ret hurtig. så vente ca. 1 minut og så forfra i ca. en uge.

Håber der er nogle der han hjælpe mig videre  :)

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at intaval styre en actuator?
« Svar #1 Dato: December 18, 2014, 17:55:20 »
hey

kan du forklare lidt nærmere om hvad for et led du vil test ?

Du sige den skal bevæge sig frem og tilbage ret hurtigt, derfor vil jeg nok ikke anbefale at bruge en linær-aktuator, da de som regl bevæger sig rimelig langsomt og tror også at den du linker til gør.

MVH

 

Offline Morten85

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at intaval styre en actuator?
« Svar #2 Dato: December 19, 2014, 08:14:04 »
Jamen det er et led til en lampe der er lavet af en stift med en bøsning der klemmer om den. så for at teste slidet på leddet vil jeg lave denne test.

Jeg forstiller mig en aktuator der skubber armen frem og tilbage. og så en form for tids styring der får den til at vente ca. et minut. og så igen.

Håber det giver mere mening?

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at intaval styre en actuator?
« Svar #3 Dato: December 19, 2014, 15:35:28 »
De fleste actuatorer består af en DC motor og 2 endestop (switch).

+ på den ene leder og minus på den and så kører den den ene vej
Bytter man de 2 leder kører den den anden vej, simpelt

Hvis den køre helt ud i den ene end er der en tap der ramme en switch og ledningen til motoren bliver afbrudt og den stopper.

Så kunne du jo tænke hvordan kommer der så den anden vej?

Byt de 2 leder (normalt vi intet ske) men der sidder en Diode over kontakterne i switchen så strømmen kan løbe den anden vej og få actuatoren væk fra endestoppet og det samme i den anden ende.

Hvis du har an 555 med et 2 poler relæ kan man forbindes sådan at det skiftet spænding  lad os sige hvert 60. sec eller hvad der nu er brug for og så bare koble actuatoren til.