En god måde at forbinde et ESD-armbånd til jord på? (Læst 4506x)

Offline Killingbeans

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
En god måde at forbinde et ESD-armbånd til jord på?
« Dato: Januar 09, 2013, 19:24:32 »
Jeg har fået købt mig nogle halvdyre komponenter, som er en del mere ESD-følsomme end det, jeg normalt roder med. I den forbindelse har jeg også anskaffet mig et ESD-armbånd, bare for at være nogenlunde sikker på, jeg ikke kommer til at fritte de stakkels små halvlederskabninger, når jeg planter dem i mit næste projekt.

Men jeg er kommet lidt til kort mht. hvor det vil være fornuftigt at gøre af den anden ende af armbåndets ledning.
Det mest åbenlyse ville være at købe en af de der adaptere til stikkontakten med et bananstik til jord. Men alle stikkontakterne i min lejlighed er uden jord :(

Jeg vil helst undgå at skulle banke et spyd i plænen og trække en helvedes lang ledning.

Det virker nærliggende bare at smække et krokodillenæb på den nærmeste radiator, men det er måske en dum ide?

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: En god måde at forbinde et ESD-armbånd til jord på?
« Svar #1 Dato: Februar 07, 2013, 03:25:11 »
altså ved ESD er det vigtigste at man udligner ladnings forskelle, dette ville i dit tilfælde bestemt gøre med at købe et ESD måtte du kan slutte dit armbånd til og så ligger du elektroniken på måtten. Så er du og elektronik på nogen lunde samme niveau ladnings mæssigt.

MVH

 

Offline Killingbeans

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: En god måde at forbinde et ESD-armbånd til jord på?
« Svar #2 Dato: Februar 07, 2013, 08:24:16 »
Men en ESD-måtte er vel mest brugbar, hvis man håndterer print med påmonterede komponenter eller andre større ting, som kan ligge på måtten?

Jeg er mest bange for at fritte enkelte komponenter, når jeg sidder og fumler med dem. Men er det en ubegrundet frygt?

Komponenterne er i TO99 metalhuse, som (så vidt jeg ved) er forbundet til chipens substrat. Så hvis jeg jeg bare sørger for at tage fat i huset først, betyder det så at komponenten bliver bragt op på mit potentiale på en sikker måde?

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: En god måde at forbinde et ESD-armbånd til jord på?
« Svar #3 Dato: Februar 07, 2013, 22:27:16 »
altså når du har en ESD måtte, så forbinder du dig til den herefter smidder du komponenten på måttet, som jeg formoder ligger i ESD pose ?, når den så har ramt måtten så bliver ladnings potientialet udlignet mellen dig og komponenten og når du så tager fat i den fra måttet er du jo på samme potentiale som komponenten så der vil der være minimal risiko for skade.

hvis du ikke lige synes du vil invistere i en måtte, ville det også være fint at have dit ESD-armbånd på og så fra dennes lednings have krokodille næp i den anden ene som du sætter fast på ESD posen som du forhåbenligt har fået komponenten i ? her du så også være på samme ladnings potentiale som komponenten.

MVH

 

Offline Martini

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: En god måde at forbinde et ESD-armbånd til jord på?
« Svar #4 Dato: November 23, 2013, 15:56:55 »
du skal lige være opmærksom på en ting hvis du jeg leje med fase og null (230V)
skal du passe på med og bare putte dit esd armbånd til jord

ellers kan det godt være du kommer i stødet men ellers er en recitator ude mærket jord

men som Bws skriver brug esd måtte