Diagramtegning og PCB-layout på andre platforme end PC/Windows (Læst 15818x)

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Diagramtegning og PCB-layout på andre platforme end PC/Windows
« Dato: September 01, 2011, 15:11:07 »
Til PC og Windows findes der utallige programmer til at tegne diagrammer og print-layout i.

Men til Mac (PPC), Amiga, Atari og andre 'mindre-tals-systemer' kan det være svært at finde noget der kan bruges.

På Mac har jeg fundet noget der hedder jSchem, hvilket virker rimelig fornuftigt, er meget simpelt og nemt at bruge. Det er skrevet i Java (og jeg hader Java, men i dette tilfælde gør jeg altså en undtagelse - programmet er faktisk brugbart).

Som PCB-layout program, bruger jeg Osmond PCB, det kan lave gerber-filer, og er ganske behageligt at bruge (vel at mærke, efter man har læst dokumentationen - hvis du ikke læser dokumentationen, må du opgive at lave et print ganske hurtigt, da man ikke bare kan gætte sig til, hvordan de grundlæggende funktioner fungerer). Osmond PCB virker fint uden man registrerer det, men jeg blev så glad for programmet, at jeg betalte de $80, det kostede, og nu kan jeg sidde og nyde et bruger-interface der er acceptabelt på en Mac. ;)

I dag kom jeg så forbi denne side, hvor man kan tegne sine diagrammer on-line i sin web-browser. Det ser ud til at virke med Mac; og måske er der også andre platforme, der kan få glæde af det. Dette er egentlig grunden til at jeg skriver dette indlæg. Prøv det lige igennem, for at se om du mener det er brugbart. Gratis er det ihvertfald, og det burde også kunne lade sig gøre at lave små diagrammer til brug her på siden.

På Atari ST findes det udemærkede Platine ST. Ældre Mac (System 4) havde et tilsvarende program, som jeg kun prøvede kortvarigt, men husker at det var lækkert at bruge.

På Amiga har jeg desværre ikke prøvet nogle programmer, men en hurtig Google-søgning giver AmigaPCB.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Diagramtegning og PCB-layout på andre platforme end PC/Windows
« Svar #1 Dato: September 02, 2011, 00:02:10 »
Dav Pacman.

Fantastiske links, virkelig brugbart :D

Tænkte, kan man lave PCB tegninger som kan bruges til fremstilling på http://www.dz863.com/ ?

Mvh. Danni.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Diagramtegning og PCB-layout på andre platforme end PC/Windows
« Svar #2 Dato: September 02, 2011, 01:03:21 »
Tænkte, kan man lave PCB tegninger som kan bruges til fremstilling på

Så vidt jeg kan se, kan det ikke på nuværende tidspunkt snakke sammen med et PCB-layout program.
-Det kan være det kommer senere.

Med andre ord: Det nævnte Web-tegneprogram, er kun et tegneprogram, intet andet. Dog har programmøren været så venlig at lave nogle 'genveje' til at tegne komponenter, så man bare kan klikke og 'putte på'. Det har dog en god fordel: Det kan gemme i SVG format, som kan vises direkte i en Web-browser.

jSchem, derimod (Java-programmet), kan faktisk holde styr på hvilke forbindelser du laver.
Desværre er jSchem ikke blevet så avanceret, at den kan 'eksportere' en netlist fil.

Den normale 'arbejdsgang' for at lave diagram og PCB, er følgende:

1: Tegn diagrammet
2: Check diagrammet (gerne med hjælpeværktøj i diagramtegnings-programmet, gerne med SPICE)
3: Eksportér din 'netlist'; netlist er en liste over hvilke ben der har forbindelse med hinanden.
4: Åbn dit PCB-layout program.
5: Importér din netlist
6: PCB-programmet laver en bunke med alle komponenterne i, du kan så flytte hver komponent hen hvor du vil have den, dreje den, mm., indtil du er tilfreds med placeringerne.
7: Du kan nu vælge at lave en routing manuelt (dvs. føre printbanerne manuelt) eller trykke på knappen 'auto-route'.
8: Når du er tilfreds med dit print, gemmer du selvfølgelig.
9: Når du har arbejdet med dit print in en god rum tid, og sikret dig at alle fejl er rettet, så vil du nok have det fremstillet på en fabrik, eller hos nogle folk, der har en billig service til prototyper.
De skal bruge nogle 'gerber-filer'. Dem eksporterer dit PCB-layout program normalt (hvis det kan dette). Mange gratis-programmer kan gøre det. Det vil være en god idé, lige at checke om programmet kan dette, før du begynder at bruge tid på at lære at bruge det.

Fx. ExpressPCB kan ikke. Pad2Pad kan ikke. Disse 2 programmer er lavet specielt til dem, som du kan downloade programmerne fra. De er nemlig selv PCB-fabrikanter (eller har en service). Har du så tegnet dit print i et af disse (ellers godt lavet) programmer, så kan du kun få fremstillet dine print hos dem.
Ulempen ved at handle hos dem, er at du skal betale told (og Post-Danmark afgift på 160 kr). Derudover skal du betale moms oveni, fordi ingen af dem tilbyder noget der koster under 165 kr.
(Varer under 80 kr. er toldfri og også momsfri. Hvis Post Danmark får fat i en af dine tilsendte pakker, så koster det 160 kr. i 'fortoldning', OGSÅ selvom pakken *IKKE* skal fortoldes, altså hvis told er 0 kr og varerne er momsfrie, så vil Post Danmark have 128 kr. ex. moms for det, og du skal betale 32 kr. i moms).

-Så jeg anbefaler selvfølgelig at man bruger programmer der kan lave gerber-filer, hvis programmerne er til at holde ud at bruge. ;)
« Senest Redigeret: September 02, 2011, 02:10:26 af pacman »

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Diagramtegning og PCB-layout på andre platforme end PC/Windows
« Svar #3 Dato: September 02, 2011, 01:28:03 »
Hej Pacman.

Tak for svar.
Jeg fandt dog hurtigt ud af at jeg har DesignSpark PCB liggende, så det har jeg benyttet til at designe PCB's med :)

Så det må jeg lige prøve af engang, syntes det virker lettere og lettere for hver gang man bruger det, selvom der går lidt tid imellem de forsøg jeg laver.

Mvh. Danni.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Diagramtegning og PCB-layout på andre platforme end PC/Windows
« Svar #4 Dato: September 02, 2011, 01:35:40 »
Jeg fandt dog hurtigt ud af at jeg har DesignSpark PCB liggende, så det har jeg benyttet til at designe PCB's med :)

Hvis du har DesignSpark, og det er behageligt for dig at bruge, så hold dig til det, så længe du kan. :)
Hos mig får det 3 ud af 5 stjerner, hvor intet af den slags programmer har fået 5 endnu; Osmond er dog tæt på, men der er stadig en hel del, som kan forbedres. ;)

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Diagramtegning og PCB-layout på andre platforme end PC/Windows
« Svar #5 Dato: September 02, 2011, 19:58:18 »
Hehe, der er jo altid noget man kan forbedres må man jo sige :)
Mvh. Danni Hansen.