Styresystem til startlinien på racerbanen a la f1 lamper (Læst 4304x)

Offline racefun.dk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Styresystem til startlinien på racerbanen a la f1 lamper
« Dato: April 21, 2012, 17:33:45 »
Jeg påtænker at bygge en racerbane, med en blanding af fjernstyrede biler og racerbanebiler, altså en helt ny konstruktion der ikke findes i handlen, men som jeg har set en englænder har lavet til sig selv og nogle venner.

Systemet er at istedet for racerbane bilen kører med en guide i rillen og får strøm fra sporet.
og istedet for en alm. fjernstyret bil som er svær at styre og kræver en del plads.
så skal de to ting kombineres så man bruger det bedste fra hver verden. bilen skal styres ligesom faller styres deres 1/87 biler der kører rundt på mangt en modeljernbane. en magnetisk tråd i vejbanen (pianowire) på bilens styretøj sidder en magnet der følger denne wire og dermed styrer bilen.
Bilen udstyres med batteri og modtager, en elektronisk fartregulator en elmotor osv. styretøjet har jeg ikke helt styr på endnu hvordan det skal klares, vores engelske ven har jeg talt med nogle gange og han vil intet oplyse udover det man kan se på hans youtube videoer, han tror han kan producere tingene og tjene på det, men i mine øjne er alle tingene opfundet af andre så det er bare at tage det bedste fra de forskellige og komme igang.

Styringen af bilerne som jo er r/c biler på det punkt skal ikke være med fuld funktionalitet, men deriomed bliver den jo for det meste styret af tråden i vejen, og kun der hvor tråden er afbrudt fordi man skal kunne skifte bane skal styretøjet virke, jeg forestiller mig det skal ske med en spole på styrearmen der for den til at trække enten til højre eller venstre afhængig af hvilken vej strømmen vendes, denne magnet skal selvfølgelig være stærk nok til at dreje bilen men samtidigt også så svag at når bilen følger en tråd kan den ikke trække bilen af tråden. (gode idéer modtages)

Nå til det faktiske, der kan køre op til 40 biler med rc styring af gangen og planen er at lave startfelter som på rigtige racerbaner hvor bilerne selv kører frem til, i vejbanen skal der sidde en reed kontakt der måler når bilen er det rette sted.
når alle biler holder i rette position skal forbindelsen således være aktiveret og de røde lamper skal tændes en af gangen med ca. 1 sek. interval og når alle 5 er tændt skal der gå alt mellem 0,2 og 3,0 sek. inden de slukkes og bilerne må starte. (jeg skal også have et lydsignal en buzzer der giver besked)

antallet af aktive reed kontakter skal jo afgøres inden da det bestemmes af hvor mange der er i klubben til løbet, vi vil normalt kun være en 8-15 mand af gangen. så der skal være en funktion til at stille dette.

udover at styre starten skal reed kontakterne også fortælle om der er nogle der tyvstarter, vi kan selvfølgelig se det men hvem og hvormange der gjorde det skal elektronikken fortælle, så der skal lys en en lampe med startpositionen for den eller de som tyvstarter. de skal jo have en straf (pitlane stop and go i en enden tråd senere)

Er der nogle elektronik nørder der har en idé om hvoran dette skal laves,jeg skal ikke undlade at fortælle at jeg ikke er ret klog på dette område, men har en masse idéer. mine evner rækker til at kende forskel på en modstand og en diode, vende sidst nævnte korrekt og en lille smule mere.
er blevet fortalt at en NE555 kan stå for tidsstyringen hvis man monterer de rette modstande og kondensatorer.

jeg forventer at ville bruge en billig strømforsyning som kan justeres 3-9 volt eller lignende, det kræver vel ikke så meget så længe der er volt nok til at trække lysdioderne.
apropos lysdioder skal der nok være 2 måske 3 sæt så uanset om køreren står før eller efter starten kan han se dem også fra den anden side af banen.

ps hvis nogle er interesserede i at deltage i færdigudviklingen af dette projekt / køre med det er de velkomne til at kontakte mig på keld@ mit bruger navn. jeg bor på kbh.s vestegn.

 

Offline racefun.dk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Styresystem til startlinien på racerbanen a la f1 lamper
« Svar #1 Dato: April 24, 2012, 08:45:46 »
Er der ikke nogle af jer kloge herinde der har en idé om hvordan det skal bygges op?

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Styresystem til startlinien på racerbanen a la f1 lamper
« Svar #2 Dato: April 24, 2012, 12:38:22 »
Jeg tror, ..det er en rigtig god projekt for en Arduino UNO.