Batterier (Læst 3983x)

Offline nexium

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Batterier
« Dato: April 01, 2015, 11:46:19 »
Hej alle.

Jeg er lidt ny inden for denne verden, så hvis mit spørgsmål er havnet i den forkerte kategori undskylder jeg på forhånd.
Jeg har søgt lidt inden for forummet, men kan ikke lige finde et svar på det jeg leder efter, så jeg starter en ny tråd.

Jeg har et spørgsmål angående batterier; nærmere betegnet gode gamle D-celle batterier.

Jeg har en vældig god iPod højtaler (den hvide firkantede, lidt store fra apple), som kan køre på batterier, hvis man vil have den med udenfor. Den bruger 6 af de store D-celle batterier.

Jeg tænkte på, om der er et sted, hvor man evt. kan købe et genopladeligt batteri / powerbank (evt med flere mhA = den holder strøm længere) som man kan slutte til 'kontakterne' hvor batterierne normalt sidder?

Evt et batteri som kunne lades op via en usbport, så man ikke stod og skulle have en speciel lader.

Formålet, hvis det er muligt, ville være at få en længere batteritid, og på sigt spare penge på at købe batterier.

Vil det kunne lade sig gøre, og hvilke specifikationer skal jeg se efter?
Jeg går ud fra at D-celle batterierne er på 1,5 V, og 6 stks må give 9 volt. Skal jeg lede efter et 9 volts batteri?  Og har mhA nogen betydning? Jo flere jo bedre / længere batteritid? (Jeg er helt grøn inden for dette felt)

På forhånd tak.

Mvh Peter.


 

Offline microtec

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
Sv: Batterier
« Svar #1 Dato: April 01, 2015, 14:42:44 »
mAh (milli-ampere hour) er vigtig parameter, da det er et udtryk for hvor meget strøm du kan trække fra batteriet i en time. Jo større tal, des mere energi og længere spilletid.
Netop derfor skal du ikke vælge et 9V batteri, som har meget mindre kapacitet end 6 stk. 1,5V batterier.
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Batterier
« Svar #2 Dato: April 01, 2015, 18:24:03 »
De batterier med størst kapacitet (spilletid) jeg kunne finde er her, selv om jeg godt kan tvivle lidt på at kapaciteten er så høj som de angiver:
http://www.batteribyen.dk/genopladelige-batterier/genopladelige-d-mono-batterier/ansmann-maxe-d-mono-r20-8500-mah-2-stk-genopladelige-batterier
De er lidt kostbare, men du vil også kunne få et fint resultat med alm. Gode NiMH celler, feks:
http://www.batteribyen.dk/genopladelige-batterier/genopladelige-d-mono-batterier/varta-power-accu-d-r20-mono-2-stk-3000mah-batteri-3452

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Batterier
« Svar #3 Dato: April 02, 2015, 02:35:03 »
Man kan også kikke lidt efter de batterier man bruger til RC biler, ved at de har høj kapacitet, meget høj enda.
MVH
Allan Madsen