Strømforsyning til hæve-/sænkebord klikker og bordet kan ikke køre op (Læst 4513x)

Offline ekstrom

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hejsa.

Jeg har et fint elektronisk hæve-/sænkebord, som ikke længere kan køre op. Bordet består af 4 "enheder" - strømforsyning, 2 motorer, og et simpelt panel til at trykke op/ned. Bordet kan stadig køre ned.

Når der tændes for strømmen står strømforsyningen og "klikker", som om et relæ slår fra og til. Det samme sker, hvis jeg fjerner ledningerne til selve motorerne, men hvis jeg fjerner stikket fra strømforsyningen til kontrolpanelet stopper klikkeriet. Mit bud er, at det er noget galt med selve strømforsyningen eller kontrolpanelet. Hvis jeg lader kontrolpanelet være tilsluttet og trykker op eller ned så påvirker det rytmen af klikkeriet, men det stopper ikke.

Jeg har skilt strømforsyningen og kontrolpanelet ad og har vedhæftet billeder af strømforsyningen, panelet og klistermærket på strømforsyningen. Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvad der kunne være galt, og hvilken komponent jeg skal give mig i kast med?

Claus

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Der er aldeles for få oplysninger til at give svar.

Men af strømforsyningens konstruktion er det klart att op/ned styres med de 4 relæer som findes.

Det ser også ud til at der er en afføling af strømmen, nok tænkt som endestop & overbelastningsbeskyttelse.

For at vide hvad der sker skal der testes lidt forskelligt.
- Det kan være en eller begge motorer som er i stykker. Usandsynligt men muligt.
- Det kan være et relæ som "klæber" och giver kortslutning. Ret sandsynligt.
- Der kan være noget galt med styrelogikken til relæerne. Ikke umuligt.
- Der kan være noget galt med 24V. Ikke usandsynligt.

Det kræver lidt målninger, f.eks. på 24V (både AC og DC UNDER belastning), relæerne, testkøre motorerne kort osv.

 

Offline MC

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hej
Fejl som de fleste borde får, løft hvert ben op i 30 cm. højde lade dem banke hårdt , og jeg mener hårdt ned i gulvet, og så er der er noget med tænde og holde både op og ned knappen inde på samme tid og gør det nogle sekunder, kør så alle ben helt i bund, nu er bordet resat, og klart til brug.