flipflop eller andet? (Læst 7048x)

Offline morten

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
flipflop eller andet?
« Dato: September 19, 2013, 19:01:31 »
Hej forum

Jeg er ved at installere en tyverialarm. Har i den forbindelse monteret reedkontakter på næsten alle døre i lejlighed. De bliver så paralelforbundet og ført til alarmenhed der desværre kun har 2 indgange. Kom så til at tænke på at under indkøring vil det være nemmere at finde den problematiske kontakt, hvis hver dør havde sin egen flipflop. Jeg kan godt konstrurere en flipflop med diskrete til hver dør, men ved at de fåes som chips og med meget mindre strømforbrug. Har i nogle forslag til chips jeg kunne benytte? Der er 8 døre og 3 Pir detektorer + det løse.
Hvis jeg nu også ville have tællere på, hvilke chips ville så være interessante? De behøver ikke kunne tælle alverden.

vh morten

 

Offline morten

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: flipflop eller andet?
« Svar #1 Dato: September 24, 2013, 22:32:31 »
Nå det er ikke det store der gøres i digital teknik. Man kan jo også købe det mest avanceret til ingen penge. Men er der nogen der kender en god bog til at blive klog på emnet - mht at finde brugbare chips?

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: flipflop eller andet?
« Svar #2 Dato: September 25, 2013, 09:52:38 »
Hej Morten :)

Jeg har analog-teknik bogen (Den blå) du ser på denne side... http://nyttf.dk/B%C3%B8ger-NTF/Emner-NTF/Teknik/El-og-elektronik.aspx
 Rigtigt gode forklaringer på alt hvad emnet indeholder! Jeg har dog ikke erfaringer med digital bogen, men det kunne være den kunne hjælpe dig?

Mvh Anders  :)
Mvh Anders 8)

 

Offline morten

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: flipflop eller andet?
« Svar #3 Dato: September 26, 2013, 10:13:38 »
Hej Anders  :)

Det var lige det der skulle til. Nu har jeg bestilt "Digital og microporsser" fra erhvervsskolernes forlag. Den skulle være også for begyndere  :) Godt du ledte mig ind på den hjemmeside.

vh morten

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: flipflop eller andet?
« Svar #4 Dato: December 25, 2013, 12:24:47 »
Eh et rent digitalt alarm loop ? Det lyder som guf for tyve :)
Jeg laver det normalt som 12 V analoge loops med 20mA med terminering med kendt modstand. Alarm opstår så når termineringsmodstanden ændres.
Trådløst laves det som simpelt AM 470MHz , med kodet seriel data overførsel (inkl. paritetskontrol!).
Idag er det nok tvivlsomt om jeg ville bruge tid på det da supergode alarmsystemer fåes i Kina til ca. 700 kr med PIR sensorer, dørkontakter, GSM alarmsender, betjening via smartphone, sirene, batteribackup osv. :)