Yamaha subwoofer yst sw 300 (Læst 4003x)

Offline klausen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Yamaha subwoofer yst sw 300
« Dato: Februar 02, 2020, 10:59:43 »
Jeg har brug for hjælp. Jeg er en rigtig glad ejer af to Yamaha ystsw300 subwoofere. Begge leverer varen som de skal, men... Den ene er startet på at give en lyd, et "skrald", et "blop" ca. hver 5 minut.
Dette uanset om den arbejder eller ej. Uanset hvordan volumekontrollen står. Bare den er tændt kommer "bloppet" i førnævnte interval. Samme "blop" høres når jeg slukker for wooferen på afbryderen. Ikke når jeg tænder for wooferen. Jeg har tjekket om det kan være støj fra nettet. Det er det ikke. Det gør ingen forskel om der er tilsluttet signalkabler eller ej.  Den anden woofer gør ingen af delene. Det er ingen katastrofe men irriterende da jeg tit hører klassisk musik med svage passager og næsten sidder og venter på næste "blop" i stedet for at lytte til musikken. Den nemmeste løsning er selvfølgelig bare at købe en ny men jeg er rigtig glad for modellen og vil gerne beholde den hvis muligt. Jeg har haft forstærkerdelen ude, gjort alt rent med kontaktspray. Alt ser ud som nyt. Jeg vil gerne vide om det kan "betale" sig at sende den til reperation eller det er billigere bare at købe en ny. Måske bare en detalje? Alle råd er velkomne. Tak for et fantastisk forum!

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Yamaha subwoofer yst sw 300
« Svar #1 Dato: Februar 02, 2020, 22:35:28 »
Hej, her er en service manual
https://www.owner-manuals.com/YSTSW300-service-manual-YAMAHA.html
Der er en switch som skiftet mellem auto power og alm power.
Prøv at se om det ikke har med auto delen at gøre, altså slå auto fra

 

Offline klausen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Yamaha subwoofer yst sw 300
« Svar #2 Dato: Februar 03, 2020, 22:23:02 »
Jeg bøjer mig ydmygt i støvet og takker for rådet! Jeg føler mig dum ikke at have tænkt på denne sammenhæng. Jeg har nu deaktiveret autofunktionen og problemet er løst! Utroligt lettende ikke at blive forstyrret af støj. Jeg er ikke vant til problemer med Yamaha produkter. Jeg har grej ligefra et stort flygel, stagepianoer og Hifi grej som bare kører i årtier uden problemer. Fejlen må vel så ligge et sted i autodelen?
Den anden woofer har jo ikke fejlen i automode. Jeg er bare nysgerrig. Jeg behøver ikke funktionen så har ikke brug for udbedring af fejl. Jeg er bare glad for at kunne sætte mine woofere på hårdt arbejde! Haha. Så endnu en gang tak for hjælpen og tak for et forum som dette.
« Senest Redigeret: Februar 03, 2020, 22:29:51 af klausen »

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Yamaha subwoofer yst sw 300
« Svar #3 Dato: Februar 05, 2020, 10:56:08 »
Dejligt at høre at det virker igen.

Hvis du evt vil forsøge at finde den reelle fejl så er det formentlig omkring IC4 / IC5 (side 10 i pdf)  der er et problem, hvis ikke det er den permanente strømforsyning.

Mistænk kondensatorerne for at have ændret værdi (de gør de med alderen)
f.eks C46 330uF/16V da den formentlig "holder" auto on nor det ikke kommer signal ind i kortere perioder

Den "lange" IC5 "M5184BL" er en NE555 (Timer) i andet hus men med samme pinout som DIL8

Der er vist DC spændinger på diagrammet, så du burde kunne komme lang  med et voltmeter, og du har jo 2 enheder så man kan jo også sammenligne  :)

Men hvis du ikke har elektronik forståelse så er det nok bedre at leve med at auto on  bare altid er on