kabler til strøm rundt i haven... (Læst 4412x)

Offline kenger

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
kabler til strøm rundt i haven...
« Dato: August 11, 2019, 16:54:43 »
Hej

er igang med et lille projekt hvor jeg skal bruge 16V rundt omkring i haven.. jeg er blevet meget i tvivl om hvilke type kabel jeg skal bruge.
jeg regner med en længde på max. 150 meter.
16V og ikke særlig meget forbrug, tanken er 4-5 raspi zero og nogle ventiler til vanding (de skal bruge 16v)..
er jeg ude i noget Low-voltage lighting kabel? og hvad hedder sådan noget på dansk? hvor mange gauge? og har det en betydning?

alle inputs er velkomne :)

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: kabler til strøm rundt i haven...
« Svar #1 Dato: August 12, 2019, 09:31:22 »
Hej henger,

En Raspberry Pi Zero og en ventil har brug for ca. 500mA.
4-5: sammen ca. 2.5A.

Hvis du ønsker 1V spændingsfald, har du brug for en ledning med maksimalt 1V/2.5A = 0.4Ohm eller 400mOhm.

https://www.omnicalculator.com/physics/wire-resistance
Du har 2x(0..150m), så det betyder en ledning med omkring 6..10mm²

 :o  :P  ???  :-\

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: kabler til strøm rundt i haven...
« Svar #2 Dato: August 12, 2019, 12:48:23 »
Det lyder umiddelbart som at du behøver at bygge lidt ekstra elektronik til.

Gerd's udregning er korrekt - hvis man bruger en liniær regulator. Tager man i stedet en SMPS-regulator for at drive Pi'en med 16V blir det en del bedre, effektiviteten blir omkring 80%.

En Pi sluger 5V 0,5A, altså 2,5W. Med en 80% effektivitets regulator bliver det ~3,1W vilket ved 16V bliver 200mA per Pi.

5-6 Pi bliver således 1,0-1,2A og så tilkommer ventilernes strøm. "Ikke meget" er et meget dårligt udtryk, det siger helt præcist ingenting - så længere kommer jeg ikke.

Og hvilket spændingsfald du kan tillade kan bare du regne ud, nu har du i hvert fald lidt tanker og udregninger at gå på.

Havde du data på ventilerne ville livet blive en hel del enklere men du må nok indse at det kan være værd at planlægge at made med f.eks. 18V.