Måling af strøm. (Læst 2788x)

Offline Carstenp

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Måling af strøm.
« Dato: April 21, 2014, 23:06:24 »
Hej

På vores solcelleanlæg er der 5 strenge med 6 paneler i hver streng. Jeg vil gerne kunne måle/se
strømmen på de enkelte strenge evt. med et display og en omskifter med 5 stillinger. Forestiller mig noget med måletrafoer og noget udlæsning.  Måleområdet bliver ca. mellem 0 og 50A. Hvordan griber jeg det an?

Jeg har ikke noget online monitorering og det er heller ikke det jeg ønsker, vil bare gerne kunne sammenligne de 5 strenge

Venlig hilsen
Carsten

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Måling af strøm.
« Svar #1 Dato: April 22, 2014, 11:57:07 »
Hej carsten.

din ide med at bruge en måletrafo virker desværre kun til AC. Men jeg ved at det kan lade sig gøre ved hjælp af hall elementer.

Her er en til 9$ fra canada som går op til 100A
http://www.ebay.com/bhp/dc-current-sensor

Så skal du bruge en a/d converter og et display. Burde ikke være det helt store problem at få samlet det så det virker.

Håber det var hjælp nok til at komme lidt videre, ellers må du jo sige til :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Carstenp

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Måling af strøm.
« Svar #2 Dato: April 22, 2014, 17:58:19 »
Hej

Mange tak for hjælpen :-) Kom lige til at bladre lidt ned på den side du linker til og fandt så denne her:

Hall Effect, 100 Amp DC Current Sensor, 4-20 mA Current Loop, Transmitter. Den giver 4-20mA ud og så kan jeg jo lige så godt tilslutte 5 af dem på nogle analoge indgange på den PLC vi har i forvejen. Så kan den jo også stå for beregningerne vedr. sammenligning på strengene. Jeg får så også mulighed for, at logge på det. De koster så lidt mere, men til gengæld slipper jeg for, at købe yderligere hardware. Analog kortet kan jeg sikkert finde på mit arbejde, da vi ikke længere bruger Siemens PLC der.

Venlig hilsen
Carsten