Radiosender (Læst 6268x)

Offline T.Randrup

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Radiosender
« Dato: Marts 22, 2015, 11:14:28 »
Hej Forum!

Jeg vil rigtig gerne lave en radiosender, som jeg kan sætte i min computer eller mobiltelefon til at opfange på en radio. Desværre ved jeg stort set intet om elektronikken og har forholdsvis få komponenter. Jeg har nogle modstande et sted, men jeg er farveblind, så ved ikke hvad der er hvad. Jeg har desuden kigget rundt på nettet, men kan ikke finde noget der passer til mit niveau. Den skal kunne være bærbar.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Radiosender
« Svar #1 Dato: Marts 22, 2015, 14:19:21 »
Prøv eBay! Søg 'fm transmitter'

Vær opmærksom på loven vedrørende fm båndet! Mener ikke den må sende med mere end en 1/2w!

EDIT... har lige læst på et andet forum, at man kun må sende med 50 nW (nanoWatt). (det er ikke meget!!)
« Senest Redigeret: Marts 22, 2015, 15:01:27 af Jesper_Munkholm »
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline gsborn

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 50
  • Antal brugbare Indlæg: 7
  • nybegynder + Gør tingene for sjov, interesse, leg
    • Vis profil
Sv: Radiosender
« Svar #2 Dato: Marts 24, 2015, 10:33:02 »
Hej Forum!

.....  Jeg har nogle modstande et sted, men jeg er farveblind, så ved ikke hvad der er hvad......

Hej, 
har du en multimeter kan du også se hvad de enkelte modstande har i værdi.
se lige denne link http://www.wikihow.com/Read-a-Digital-Ohm-Meter

Med venlig hilsen
Gregor
nybegynder +
Gør tingene for sjov, interesse, leg
Mine svar er kun ud fra min egen videnstand som begynder og google.

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Radiosender
« Svar #3 Dato: April 04, 2016, 04:06:57 »
...... Jeg har nogle modstande et sted, men jeg er farveblind, så ved ikke hvad der er hvad.
Noget af det første jeg ville gøre, hvis jeg var farveblind var, at ta' et webcam, og så i processing eller andet software, at lave et program, der kan fortælle mig hvilke farver der bliver vist på webcam.. så kan du sidde og holde komponenter op foran webcam, og se tekst overlay på billedet, der skriver farverne i tekst. (Evt. en sort baggrund, så du undgår for meget unødvendig tekst.)

Anyways.. prøv at leg med en VCO og Mixer.. bandpass filter.. og noget transistor forstærker opsætning..
Eller køb en billig FM radio på eBay / ude i byen / DBA.. åben den op, og evt. byg videre.. kig lidt på diagrammer på google..

 

Offline Erwin

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Radiosender
« Svar #4 Dato: September 29, 2016, 17:44:53 »