magnetisk bord (Læst 3095x)

Offline kenneth1

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
magnetisk bord
« Dato: Maj 18, 2020, 21:36:04 »
hejsa. jeg er helt blank vedr. elektronik.
jeg er smed. og derfor kunne jeg tænke mig
at lave en magnetisk jernplade som kunne
fastholde emner så jeg slap for tænger og
skruetvinger. jeg ved ikke om det påvirker svejseprocessen men det må komme an på en prøve. jeg tænker at svejse et rør i det ene hjørne, vikle noget isoleret kobbertråd om kring og give enderne noget dc- spænding.
Er det helt ude i hampen eller kan det faktisk lade sig gøre ?
mvh kenneth

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: magnetisk bord
« Svar #1 Dato: Maj 19, 2020, 10:16:09 »
Det kan selvfølgeligt lade sig gøre. Der bliver selvfølgeligt lidt arbejde med det men det kan fungere.

Jeg ser dog nogle problemer: hvis overfladen som skal blive magnetisk bliver for stor kommer kraftlinjerne at stå opad i midten så at lette emner vil rejse sig.

Hvis man i stedet tager en bund  i form af 2 "kamme" med en ikke-magnetisk plade over (alu/RF) kan man få mange små kraftlinier som løser problemet.

Ved at tage en permanentmagnet og montere den så at den kan drejer 90° kan man løse det uden strøm. Kik på de svejsemagneter som findes med den funktion.

 

Offline kenneth1

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: magnetisk bord
« Svar #2 Dato: Maj 19, 2020, 17:23:28 »
bordet skal være 1250x2500 så jeg kan godt se at størrelsen kan blive et problem.
ide!! hvis jeg monterer en kraftig magnet evt fra en magnetboremaskine på midten,vil pladen så blive magnetisk ?

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: magnetisk bord
« Svar #3 Dato: Maj 19, 2020, 20:35:55 »
Centrum vil knappest blive specielt magnetisk.

Og magnetisme VIL påvirke svejsningen, i hvor stor grad afhænger af magnetfeltets styrke.

Havde det været et vigtigt værktøj kunne man købe det.