Kan jeg lave en variabel strømforsyning af denne? (Læst 3525x)

Offline BoAndersen69

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Kan jeg lave en variabel strømforsyning af denne?
« Dato: Marts 17, 2020, 08:50:30 »
Halløj
Jeg har fået en håndfuld af denne type (se billede) og tænker om jeg ikke kan lave en variabel psu til mit værksted, den siger indput 220V og output 100VDC 2KVA. Umiddelbart tænker jeg at den må kunne levere en hel del. :-)
Mvh Bo

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Kan jeg lave en variabel strømforsyning af denne?
« Svar #1 Dato: Marts 26, 2020, 21:05:08 »
Hvis det er en 2kVA transformator er det en rigtig tung sag.

I billedet ser jeg en transformator - men sådanne giver AC ud og den ser ikke helt ud som en 2kVA transformator - men størrelsen har jeg ingen referense på.

Så jeg tror at der savner en hel del komponter i kassen.

Men HVIS du har 100V & 20A kan du selvfølgeligt lave en justerbar netdel. Bliver den liniær behøver du en massiv køleplade hvis du behøver f.eks 1V 20A, da skal der brændes 1980W af i reguleringstransistoren - og det er IKKE småting!

 

Offline BoAndersen69

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Kan jeg lave en variabel strømforsyning af denne?
« Svar #2 Dato: April 16, 2020, 15:47:04 »
hej
beklager den lange svar tid  :o jeg har lige nappet et par billeder mere. Jo den er møg tung og temmelig stor, jeg har prøvet at holde en målepind op foran på billedet. som du siger så er det self AC den giver ud.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Kan jeg lave en variabel strømforsyning af denne?
« Svar #3 Dato: April 16, 2020, 19:59:18 »
OK, jeg er helt med på at den basse klarer 2kW.
Det er svært at se om primær og sekundær vindingerne er galvanisk afskildte (normal transformator) eller kopplet sammen (sparetransformator).

Det første er godt fordi det giver isolering fra el-nettet mens det sidste ikke er sjovt på nogen måde hvis man skal lave strømforsyning.

110V AC bliver 155V DC efter ensretning og udglattning. Det er teknisk muligt at lave en strømforsyning med dette - men hvis man skal ned på normale spændinger (f.eks. 30V) skal der smides vældigt meget effekt væk - men med SMPS som regulering bliver det straks meget mere økonomiskt.

Jeg havde kun gjort det med denne transformator hvis jeg ikke behøvede en strømforsyning som gennem længere tid skal levere 90-135V med en hel del muskler bagved.

Er det 0 til 50V det drejer sig om ville det være alt for stort, dyrt, besværligt og tungt til at jeg gad gøre det.