Fluefanger af flueketcher (Læst 2615x)

Offline BoAndersen69

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Fluefanger af flueketcher
« Dato: Januar 10, 2020, 19:55:06 »
Hejsa
Jeg har skilt en flueketsjer ad og påtænker at lave en fluefanger af den, så jeg ikke skal løbe rund som en tosse efter fluerne. Jeg påtænker at bruge nettet fra ketsjeren på en dertil passende åbning med lys i. Men jeg er nok lidt en "hvis stor er godt så er dobbelt så stor dobbelt så godt" type. jeg har en lille 3v 1000ma psu jeg sætter til og der virker også der kommer gnist når jeg kortslutter (fluen lander). Men jeg tænker om jeg ikke kan lave et lille print selv med en Ordentlig kondensator og noget. Jeg har dog ledt lidt på nettet men kan ikke lige finde hvordan det skal gøres, så ideer modtages gerne, det behøver ikke være så kraftigt at fluerne fordamper men gerne tæt på  ;D :o
Mvh Bo

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 178
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Fluefanger af flueketcher
« Svar #1 Dato: Januar 10, 2020, 20:46:54 »
Tja - det handler vel mest om ladningskondensatorens kapacitet.

De brænder ikke væk, de fordamper af udladningen og energimængden i den hænger sammen med spændingen og kapaciteten på kondensatoren.

Att øge kondensatorens værdi er OK - indenfor rimelige værdier. Dobbel værdi vil jeg sige er den maximale som man behøver, da indeholder den rigeligt energi til at gøre arbejdet og det tager ikke for lang tid at lade den op igen.

Men forvent ikke at elektronikken kan køre alt for mange timer konstant, den er ikke af højeste kvalitet.