Lys styret afbryder til 12volt med Dioder (redigeret) (Læst 5021x)

Offline lasse.h.knudsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Lys styret afbryder til 12volt med Dioder (redigeret)
« Dato: April 21, 2011, 19:50:54 »
Hejsa,
Jeg er helt ny i det her elekronik halloej, så på forhånd undskyld hvis der kommer nogle mærkelige spørgsmål  ::)

Jeg er ved at lave et setup med et solpanel, lade regulator, 12v batteri og en 12volt pumpe, den del skulle der ikke være nogen ben i. Men når nu jeg allerede har det synes jeg det ville være sjovt at lave lidt lys i vores katteløbegård også, når nu jeg har det batteriet på plads.
Det jeg ønsker at lave et kredsløb hvor photosensoren slukker for forsyningen til 12v pæren når der er lys, og så tænder igen når det bliver mørkt. Jeg regner med at skulle trække 1 eller 2, 10 watt pærer. Vi taler under 10 meter ledning, men jeg er stadig lidt bekymret over hvilken lednings kvadrat jeg skal bruge, jeg ved ikke om, det er relevant i forhold til kredsløbet.
Findes der et diagram til det her et sted?  I min lille nybegynder hjerne tænker jeg at det ikke er så kompliceret :)

Update:
Jeg har fundet det her diagram, det er noget i den retning jeg skal bruge, bortset fra at det skal være 12 volt og jeg gætter på at jeg skal drive et relæ, i stedet for de 2 gule dioder.
http://s3.amazonaws.com/evilmadscientist/im/darkpumpkin.jpg

Jeg har lavet det her diagram, yenka siger det skulle virke, men jeg høre gerne eventuelle kommentarer.



mvh Lasse
« Senest Redigeret: April 23, 2011, 13:32:50 af lasse.h.knudsen »

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Lys styret afbryder til 12volt 10Watt pære
« Svar #1 Dato: April 23, 2011, 00:50:52 »
Hej Lasse.

Jeg har lige siddet med noget regulator til 7-24volt dc input, med noget sensor værk, jeg har brugt dette diagram til sensor værket:
http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm#sensors

Også satte regulatoren til en output på 5volt.

Kig på diagrammet, eventuelt prøv din idé af i Yenka :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline lasse.h.knudsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Lys styret afbryder til 12volt 10Watt pære
« Svar #2 Dato: April 23, 2011, 12:43:18 »
Tak Danni,

Yenka er jo fantastisk, det ar lige et stykke software som det jeg har ledt efter til at eksperimentere med. Er det muligt at tilføje komponenter til det? Eller kan man kun lave sine ting med de medfølgende?



mvh
Lasse

 

Offline Rune P

  • Administrator
  • Modstanden
  • *****
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 2
  • Nørd
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Lys styret afbryder til 12volt med Dioder (redigeret)
« Svar #3 Dato: April 23, 2011, 16:17:46 »
"Q. Can I make my own custom electronics objects?

A. You cannot currently make your own electronics objects. We include a large range of real life electronics components in our electronics product and you can select from a range of transistor and diode models, etc. If you would like a specific electronics object included in Yenka, then please contact us at support@yenka.com with your suggestion."

Fundet på Yenka's FAQ.

Du kan dog ændre eksisterende komponenter en smule, men er sikker på komponent tilføjelse kommer på et tidspunkt :)

MvH. Rune