Ekstra køling i TV møbel (Læst 6174x)

Offline Therien

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Ekstra køling i TV møbel
« Dato: Januar 05, 2011, 18:57:37 »
Hejsa  :) Og tak fordi jeg må poste på jeres forum!

Jeg melder lige ud med det samme, jeg ikke alverden om hvordan elektronik virker på det basale niveau. Men stort set alle mine interesser er kun mulige på grund af elektronik!  ;D Anwyay.. Jeg beklager at sådan braser ind og beder om hjælp til mit problem.. Jeg er stor hifi/hjemmebiograf entusiast! Jeg er i en situation hvor jeg stort set er gift med mit tv møbel. Der er ikke meget plads i det, så det er fyldt til renden med forstærkere. Heri ligger problemet. Ikke fordi jeg vil forsøge at forklare jer noget som helst, så udvikler en effektforstærker en god gang varme, og de kræver derfor at der er højt til loftet så den kan komme af med varmen. Det har min ikke, der er kun små 2 cm.. Og det er 8 cm for lidt. Så jeg vil udstyre møblet med ekstra køling. Her er min plan (meget grov ud lægning):

Jeg har en effektforstærker og en forforstærker.. Til disse var min plan at montere 2 blæsere til hver. Ikke noget vildt og voldsomt da de gerne skal være så lydløse som overhovedet muligt. Dvs. 4 blæsere i alt.. Men de kræver en strømforsyning, første tanke var at rigge en PSU fra en PC til at drive dem.. Men de er normalt rundt ved 300w og det er et voldsomt overkill, plus de har en tendens til at at larme.. Her er det jeg ønsker en anden type strømforsyning... Noget diskret som kan drive blæserne, ikke noget fancy. Bare at kunne trykke på en kontakt og blæserne starter og der er stille.
Jeg ved hvilke blæsere der ville virke.. Men jeg ved ikke hvilken strømforsyning jeg skal bruge og hvordan det skal sættes sammen.

Mit spørgsmål til jer: Hvordan får jeg 4 CPU blæsere til at køre fra stikkontakten? Gerne med en tænd og sluk knappe som feks. en lampe. Er det muligt?

På forhånd mange mange tak!

Jeppe


 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Ekstra køling i TV møbel
« Svar #1 Dato: Januar 05, 2011, 20:02:16 »
Prøv med 4 stk af disse, du har vel en svitched 220 volt på din forstærker
http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=776A.8025
eller nummeret større, men gå efter min støj
Jeg havde dit problem før i tiden da jeg brugte en Accupahse G-303 forstærker før i tiden,( har den dog endnu på depot )
 Tage

 

Offline Therien

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ekstra køling i TV møbel
« Svar #2 Dato: Januar 06, 2011, 00:48:30 »
Det var ellers noget af en moppedreng den G-303er :D Allright! En 80mm var faktisk det jeg havde i tankerne.. Jeg har kun en 12v trigger out på min forforstærker, og den er i brug (effekten) ... Hmm kan jeg med en 230v blæser "bare" slutte den til en ledning med stik og sætte den i kontakten?  :-\ Og hvis jeg skal have 4 sluttet til.. Yeh.. Her står jeg af  ;D Ellers tak for det hurtige svar!

P. S.: Jeg er bange for du bliver nød til at skære det ud i pap..
« Senest Redigeret: Januar 06, 2011, 00:50:05 af Therien »

 

Offline Krone

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ekstra køling i TV møbel
« Svar #3 Dato: Januar 06, 2011, 11:41:49 »
Ja du kan sætte den direkte til og du skal heller ikke tænke på + eller - for det er AC men det ved du nok godt..

Det betyder heller ikke noget at du sætter 4 sammen bare du ikke sætter dem i serie.

 

Offline Therien

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ekstra køling i TV møbel
« Svar #4 Dato: Januar 06, 2011, 12:54:11 »
Ah kanon! Så langt så godt  :) Men nej.. Det ved jeg faktisk ik  :-\ Hvordan lader jeg være med at sætte dem i serie? heh. Jeg beklager meget for mit simple dilemma  :) Og igen mange tak for jeres hjælp, den er meget værdsat.

 

Offline Krone

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ekstra køling i TV møbel
« Svar #5 Dato: Januar 06, 2011, 15:22:01 »
Tænkt på det ligesom en stikdåse, hvor du har en fælles + og - til alt der sættes til den..

---------
  |  |  |
  |  |  |
  0  0  0
  |  |  |
  |  |  |
---------

Øvers er + og nederst - og 0 er din enhed, som her er en blæser..

Det hedder parallel
Serie ser sådan her ud

--0--0--0--

Håber der giver mening