Et simpelt spørgsmål vedr. triggers og IHC (Læst 6800x)

Offline rt

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Et simpelt spørgsmål vedr. triggers og IHC
« Dato: August 29, 2011, 14:45:35 »
Hejsa,

Jeg har to spørgsmål vedr. nogle triggerporte på et board, som skal aktiveres vha. IHC (LK).

Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en "MP3 Trigger v2" (http://www.electrozone.dk/alle/9715) som indeholder en kortlæser med MP3-filer og nogle trigger-terminaler, der kan aktivere afspilning af de enkelte lydfiler.

Trigger-portene skal skal aktiveres fra et 24V-Outputmodul (en outputport til hver trigger-port)(http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97584_02.pdf).

Hvad skal jeg sætte mellem de to enheder for ikke at opleve en røgsky, når der sættes strøm til?

Boardet understøtter også aktivering på andre måder end via trigger-portene, og her bliver det rigtig rigtig spændende!!! Hvis der er en herinde, der er rigtig elektronik-haj, ville følgende være uhæmmet fedt:

Da LK's output-moduler er lidt dyre, ville det være langt federe, hvis man blot kunne forbinde MP3-dimsen til én Outputport fra IHC. Denne port kunne så fortælle MP3-dimsen, hvilken fil, der skal afspilles vha. af pulser. Dette muliggør også, at man kan aktivere mange flere forskellige lydfiler mv. Programmeringen af IHC har jeg styr på, så det er ikke noget problem for mig at få en outputport til at pulse eks. 5 gange for at fortælle MP3-dimsen, at det er fil nr. 5, der skal afspilles osv.

Jeg går ud fra, at der i givet fald skal sættes en lille processor ind mellem MP3-dimsen og IHC-outputporten eller sådan noget, men her er jeg helt lost... MP3-dimsen understøtter noget kaldet "Serial Control Protocol"...

Jeg ville bare blive så glad, hvis nogen ville hjælpe mig lidt med dette projekt (enten den simple eller den avancerede løsning) - det ville være rigtig spændende, og jeg tror ikke, at det er noget der behøver at tage så lang tid...


:-) RT

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Et simpelt spørgsmål vedr. triggers og IHC
« Svar #1 Dato: August 30, 2011, 01:39:58 »
Hvad skal jeg sætte mellem de to enheder for ikke at opleve en røgsky, når der sættes strøm til?

IHC ved jeg ikke noget om, men jeg kan hjælpe på 2 andre områder... :)

Du har ihvertfald 5 muligheder for at undgå røgskyen.

Løsning 1: Den sikreste er opto-couplere. Disse er nogle chips, som isolerer de 2 enheder fra hinanden optisk.
Dvs. indgangs-spændingen fra enhed 1 får en indbygget (infrarød) lysdiode i IC'en til at lyse, en lysmodtager (IR-transistor) modtager lyset og tænder for forbindelsen til enhed 2.

Løsning 2 (den alle forstår): Relæer. Nok ikke den løsning du er ude efter, for relæerne larmer og koster penge.

Løsning 3: Transistorer: Ofte bruger man en transistor til at få 5V signaler til at tænde for en højere spænding. Men man kan jo også gå den modsatte vej og tænde for en lavere spænding.

Løsning 4: Billigere (og muligvis bedre), en modstand og 2 stk. 1N4148 dioder. Hver diode 'spiser' 0.7V. Sættes en modstand i serie med udgangs-signalet, og 2 stk. 1N4148 i serie ned til GND, vil spændingen mellem modstanden og dioden være omkring max. 1.3 til 1.4V.

Løsning 5: Mindre (og måske den bedste løsning), en modstand og 1 stk zener-diode. Zenerdioden gør ligesom 1N4148 dioderne, men den sænker spændingen til den påtrykte værdi. Kommer spændingen over denne værdi, synker zener-dioden strømmen.

(Se de 3 vedhæftede diagrammer)

For at du ikke skal brænde dit mp3-kort af, vil jeg anbefale at du først laver opstillingen med din styrings-boks, uden at koble mp3-kortet til.
Når du så har lavet opstillingen, mål med et multimeter, om spændingen er korrekt. (Husk: Det kan være jeg har lavet en fejl). Hvis spændingen er højere end 5V, så vender en diode/zener-diode/transistor sansynligvis forkert.


Citér
Jeg går ud fra, at der i givet fald skal sættes en lille processor ind mellem MP3-dimsen og IHC-outputporten eller sådan noget, men her er jeg helt lost... MP3-dimsen understøtter noget kaldet "Serial Control Protocol"...

Dér har du helt ret. Du kan fx. sætte en Z80, en PIC eller en AVR microcontroller ind. Selv foretrækker jeg AVR, da den er nem at have med at gøre, og man får en del mere for pengene.

Mange AVR microcontrollere (ATmega typen) har indbygget seriel-interface. Hvis du skal kommunikere direkte med en anden microcontroller, kan du trække forbindelserne direkte. Hvis du skal kommunikere med en computer, skal du have en seriel-driver (fx. MAX232) sat ind også, for ikke at brænde din microcontroller af.

En ATmega88 kunne fx. bruges til dette. Ud over selve microcontrolleren, har du brug for noget programmerings-værktøj.
Her kan du lave din eget programmerings-'kabel', eller du kan købe en færdig boks.
Selv har jeg AVRISPmkII, som jeg er meget glad for (El-Supply kan skaffe den billigere end Farnell).

Citér
Jeg ville bare blive så glad, hvis nogen ville hjælpe mig lidt med dette projekt (enten den simple eller den avancerede løsning) - det ville være rigtig spændende, og jeg tror ikke, at det er noget der behøver at tage så lang tid...

Slet ikke, men... Man kan desværre ikke lade være med at bruge flere timer/dage/uger på at lege med det. ;)

 

Offline rt

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Et simpelt spørgsmål vedr. triggers og IHC
« Svar #2 Dato: August 31, 2011, 22:12:28 »
Tusind tak for det meget fine og grundige svar - det er fandeme fantastisk!

Jeg havde selv tænkt optokoblere, relæer og zenere - jeg har blot kun et ekstremt overfladisk forhold til dem, men nu har jeg da fået lidt mere styr på det.

Hvor er det fedt med diagrammer og det hele - det er sgu' pænt af dig.

Jeg valgte alligevel blot relæer - det kunne jeg ligesom gennemskue. Jeg har forøvrigt fundet ud af, at triggerportene blot skal kortsluttes og ikke tilføres strøm. Undskyld, at jeg ikke havde det med i første indlæg.

Det er nok lidt "tungt" med relæer, men jeg kan jo efterfølgende forfine det hele med eks. optokoblere...

Jeg har et problem mere, som du (eller måske en anden) måske kan hjælpe med? Jeg burde nok starte en ny tråd, men det handler trods alt stadig om MP3 trigger boardet...

Der står noget om, at boardet skal beskyttes mod statisk elektricitet (http://www.sparkfun.com/datasheets/Widgets/MP3Trigger/vs10XXan_output.pdf). Jeg har tænkt mig at tilslutte linjeudgangen til en gammel 100W NAD-forstærker, men jeg vil selvfølgelig ikke brænde boardet af.

Jeg fandt følgende på Sparkfuns hjemmeside:
You need to be careful when connecting the MP3 Trigger to any non-isolated electronic equipment. The 1/8" stereo jack on the board is wired specifically for use with isolated devices, like a headset. The shell is connected to the GBUF line on the VS1053 Audio Codec Chip. GBUF is NOT ground and is biased at 1.25 volts (as well as the Left and Right outputs). You must provide dc isolation on all three lines if you are going to connect the MP3 Trigger to any grounded equipment with single-ended inputs in order to prevent damaging the VS1053 chip. However, you might be able to get away with a direct connection providing the MP3 Trigger has a dedicated, transformer-isolated power supply.

Jeg har købt en strømforsyning til boardet. Det er 5V reguleret. Om det er et "transformer-isolated power supply" aner jeg ikke... Jeg bestilte strømforsyningen på nettet, og havde ingen anelse om, at den var enorm stor og tung - det havde de ikke lige skrevet... Men den var billig! ;-)

Tror du, at det er vigtigt med denne sikring af outputtet, eller er det mere teoretisk?

Har du evt. tid og lyst til (eller kender du måske nogen der har lyst til) at hjælpe mig med at lodde beskyttelsen sammen. Det skal vel blot være et lille print med en minijack-in og minijack-ud eller sådan noget. Der er nogle diagrammer på linket ovenfor. Linket til selv boardet er her: http://www.sparkfun.com/products/9715.

Jeg vil selvfølgelig gerne betale dig for det , for jeg er ikke sikker på, at jeg tør give mig i kast med det. Det lyder sikkert enormt hjælpeløst, men jeg skal lige komme lidt mere igang med elektronik, før jeg kaster mig ud i mere...


:-) RT

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Et simpelt spørgsmål vedr. triggers og IHC
« Svar #3 Dato: September 01, 2011, 13:51:32 »
Jeg valgte alligevel blot relæer - det kunne jeg ligesom gennemskue.

God idé at starte med noget du kender til. :)

Citér
Jeg har forøvrigt fundet ud af, at triggerportene blot skal kortsluttes og ikke tilføres strøm. Undskyld, at jeg ikke havde det med i første indlæg.

På dette board er det ligegyldigt om du kortslutter med relæ, eller om du bruger elektronisk tænd/sluk (som med transistor, zener eller lign.)

Citér
Det er nok lidt "tungt" med relæer, men jeg kan jo efterfølgende forfine det hele med eks. optokoblere...

Prøv at se hos PC-elektronik, i søgefeltet skriv 'opto'.
Fx. CNY serien vil nok passe meget fint til dit behov. MOC serien er ikke rigtig brugbar til dette, 6N136 ved jeg bruges til MIDI, og burde også være en god kandidat. PC814 burde også kunne bruges.

-Men husk: I en opto-coupler sidder der en form for lysdiode, så du skal have en modstand på opto-coupleren, for ikke at brænde den af.
Som håndregel: til 5V bruges minimum 100 ohm. Til 9V bruges minimum 470 ohm. Til 12V bruges minimum 680 ohm, til 24V bruges minimum 1k2 (1200 ohm).

Citér
Der står noget om, at boardet skal beskyttes mod statisk elektricitet (http://www.sparkfun.com/datasheets/Widgets/MP3Trigger/vs10XXan_output.pdf). Jeg har tænkt mig at tilslutte linjeudgangen til en gammel 100W NAD-forstærker, men jeg vil selvfølgelig ikke brænde boardet af.

Hmm... Det kan godt være en god idé (men hvorfor har de dog ikke sat disse beskyttelses-dioder på fra starten; det ville være meget billigere at gøre det på den måde).

Citér
Jeg har købt en strømforsyning til boardet. Det er 5V reguleret. Om det er et "transformer-isolated power supply" aner jeg ikke... Jeg bestilte strømforsyningen på nettet, og havde ingen anelse om, at den var enorm stor og tung - det havde de ikke lige skrevet... Men den var billig! ;-)

Tip: Gå i Kirkens Korshær's genbrugs-butik. De har ofte en kasse med 'ledninger' til 10 kr/stk.
Deri finder du hyppigt nogle strømforsyninger, især mellem 5V og 10V - og så får du gerne et eller andet stykke elektronik med, som du kan pille dimser ud af, fx. en telefonsvarer. :)

Citér
Tror du, at det er vigtigt med denne sikring af outputtet, eller er det mere teoretisk?

Hvis du kobler den til en linie-indgang på din forforstærker, er det nok begrænset hvad der kommer af statisk elektricitet; men det er stadig muligt at det kan ske.
-Har du jordforbindelse på din forstærker, er risikoen meget mindre.

Citér
Har du evt. tid og lyst til (eller kender du måske nogen der har lyst til) at hjælpe mig med at lodde beskyttelsen sammen. Det skal vel blot være et lille print med en minijack-in og minijack-ud eller sådan noget.

Det kan jeg godt, men jeg skal lige undersøge hvad det koster at skaffe beskyttelses-komponenterne.

Et alternativ kunne være at sætte en operations-forstærker på, for det er hvad der sidder i udgangen af de fleste CD-afspillere, men lige hvordan den skal kluntes sammen så det ser pænt ud, er nok en mere indviklet omgang. ;)

 

Offline rt

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Et simpelt spørgsmål vedr. triggers og IHC
« Svar #4 Dato: September 01, 2011, 14:26:45 »
Hej igen,

Jeg ved ikke, om forstærkeren er jordet indeni, men selve stikket er Schuko, så der kan jeg blot købe et lille fiks omformer hos Harald Nyborg (http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1888&n=10), så det passer til det danske jordstik.

Hvis det er sandsynligt, at det er nok, satser jeg blot på en direkte tilslutning, ellers vil jeg meget gerne høre, hvad du skal have for det.

Hvis du er frisk på det, kunne vi måske samarbejde omkring udviklingen af en lille boks med alt indbygget som kan tilsluttes IHC. Jeg kunne godt forestille mig at en del med IHC ville være interesserede i at købe dimsen. Jeg har ikke selv den fornødne viden til selve udviklingsarbejdet (som du jo nok kan fornemme), men kravspec., idéer, test og programmeringen i IHC kan jeg godt stå for.

Det skulle i givet fald være en boks  a la nedenstående:

- Ét 12-24V input, hvor IHC-systemet kan pulse et antal gange for fortælle boksen hvilken MP3-fil, der skal afspilles

- En linjeudgang til evt. ekstern forstærker

- Indgang fra strømforsyning

- Evt. en indbygget stereoforstærker med stik til eksterne højttalere (så kan man sætte én højttaler ved indgangsdøren/alarmpanelet, så IHC-systemet kan komme med info og én et andet sted til f.eks. "hundegøen" mv. hvis man ikke er hjemme)

Det er nok et projekt, der ville tage mere end et par timer at lave, men det ville være rigtig fedt og brugbart! MP3-boardet understøtter vist noget serielt halløj, så man burde kunne lave det.

Er det et urealistisk projekt? Jeg er egentlig ikke ude på at tjene penge på det, men det kunne være sjovt...


:-) RT

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Et simpelt spørgsmål vedr. triggers og IHC
« Svar #5 Dato: September 01, 2011, 22:25:04 »
Hvis det er sandsynligt, at det er nok, satser jeg blot på en direkte tilslutning, ellers vil jeg meget gerne høre, hvad du skal have for det.

Så vidt jeg kan forstå på dokumentationen, bør du ikke have koblet PC'en til forstærkeren, imens den er koblet til boardet (gennem programmerings-interface eller lignende). Da vil boardet kunne brænde af (pga. ground-loop). Ellers kan jeg ikke lige se at der skulle være noget der skulle kunne ødelægge boardet direkte.

Bemærk: Hvis du ikke sidder med ESD-beskyttelse mens du håndterer boardet, så vil du give boardet statisk elektricitet, for hver gang du bevæger dig, oplader du dig selv.
Du kan ikke mærke om du afgiver statisk elektricitet på 1kV .. 3kV, selvom dette er en rigtig høj spænding. Disse spændinger vil sagtens kunne ødelægge chips.
Når man håndterer løse chips, har man et armbånd på, som sidder til en 1M-ohm modstand og derefter videre til Jord (aldrig, aldrig direkte til jord eller radiator, da dette kan være livsfarligt!)

Hvis derimod en chip sidder loddet på et board, er den som regel bedre beskyttet mod ESD end hvis den er løs. Dette skyldes at de fleste forbindelser bliver lukket med pull-up/pull-down modstande til fx. GND/VCC, og de chok-spændinger som kommer ind på boardet, derfor deles ned til noget, der er så småt, at det normalt ikke gør skade. Dermed ikke sagt at det er umuligt at brænde dit board af. ;)

Den største risiko for at brænde boardet af, ser jeg er når du sætter dit jack-stik i. Her bør du sætte det i din forstærker først, for at den statiske elektricitet kan gå ind i forstærkeren (og gerne ud i gennem jord, eller lign.), derefter er stikket afladt, og du kan sætte til dit board, hvor de 3 ben jo er 'ubeskyttede'.
Når du så tager stikket ud, gøres det i omvendt rækkefølge, altså ud af boardet først.

Citér
Er det et urealistisk projekt? Jeg er egentlig ikke ude på at tjene penge på det, men det kunne være sjovt...

Det ville nok kunne lade sig gøre at lave. Om det direkte vil kunne 'tjene sig hjem' ved jeg ikke; for jeg er ikke klar over hvor mange der vil være interesserede.

Jeg kan godt finde ud af at lave en lille forstærker, men hvor kraftig denne er, kan jeg ikke lige sige.
Den kan ihvertfald drive en lille 8-ohm højttaler.

Men det hele kommer an på hvor meget du er villig til at ofre. Udvikling er dyrt.
Forestil dig især at det koster mange penge at lave et print, og hvis der er fejl på dette print 2-3 gange før man har en fungerende udgave, så er vi sikkert allerede oppe på over 2000 kr.

Den billigste vej til udvikling er at køre med breadboard og Vero-board så længe som muligt, indtil det hele er på plads.

Når man så har stress-testet sin Vero-board prototype, og den holder, kan det være en god idé at lave et PCB; men selv her, kan der ske fejl, så når man modtager sine PCB'er, vil der måske mangle nogle forbindelser eller være kortslutninger, som man ikke lagde mærke til.

Men ét er sikkert: Jo flere penge du har (og jo mere ligeglad du er med hvad det koster), desto hurtigere vil du kunne få lavet dine dimser. ;)

 

Offline rt

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Et simpelt spørgsmål vedr. triggers og IHC
« Svar #6 Dato: September 05, 2011, 10:23:57 »
Hej igen,

Det er nok urealistisk at lave det jeg foreslog. Der er nok alligevel ikke så mange, der har behovet.

Tak for den meget fine forklaring - det er fedt med det her forum...

Tak for hjælpen!

:-) RT