kortslutning (Læst 8892x)

Offline modist

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
kortslutning
« Dato: Juli 25, 2019, 21:27:12 »
Hej,

dette lyder måske en smule underligt - men jeg har fået til opgave at konstruere en prototype der kan kortslutte stikkontakten som prototypen er koblet til. (hvorefter protypen vil være slukket da sikringen har afbrudt al strøm)

jeg formoder at jeg skal bruge et relæ - men er lidt i tvivl om hvilket - er der nogen der har et godt foreslag ?

Forventer at benytte en https://www.elextra.dk/details/H40742/raspberry-pi-zero-w-v11-m-wifibt-separate-gpio-headers

på forhåndt tak for hjælpen

 

Offline pede

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 13
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: kortslutning
« Svar #1 Dato: Juli 25, 2019, 23:24:50 »
Det er lidt svært at forstå hvad du gerne vil? Du skal kortslutte en prototype enhede som skal sættes i en stikkontakt? eller hvordan skal jeg forstå det. Prøv eventuelt med et diagram eller en tegning af opstillingen.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: kortslutning
« Svar #2 Dato: Juli 28, 2019, 10:19:08 »
Altså en styret kortslutning.

Så er spørgsmålet om det skal være en standardløsning som ska klare opgaven mange gange eller om det er en engangs-funktion.

Er det en "rigtig" enhed som ska klare det kræves der en del af det kortsluttende element. Strømmen som ska ledes væk kan være MEGET høj, da skal man vide installationens impedans for at kunne regne på dette.

Der er også spørgsmålet om sikringens type, er det gammeldags smeltesikring eller en automatsikring - og hvilken karektestik sikringen har.

En smeltesikring har oftest data som at der skal gå 10* mærkestrømmen i en vis tid inden den brænder over, at den klarar 2* mærkestrømmen i mange minutter inden den brænder osv.

Så relæet som skal klare dette behøver at være i herrestørrelse (kontaktor) og må meget gerne have en induktans i kortslutsvejen. Da findes der en chance at den kan fungere mere end en gang.

Selvfølgeligt kan det gøres med en thyristor - men den skal være i herrestørrelse og bør være nul-gennemgangsstyret.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: kortslutning
« Svar #3 Dato: Juli 29, 2019, 07:18:05 »
Der bliver også en lille opgave med styrespænding, altså når en evt. Kontaktor/relæ trækker, kortslutter forsyningen jo = 0 volt i dit setup!
Og ved installation med lange kabeltræk, eller ved lavt kortslutningsniveau i tavlen, kan det virke som en styring der bryder sit eget “selvhold”... alle med elektriker baggrund ved hvordan det lyder  ;) (ikke godt)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: kortslutning
« Svar #4 Dato: Juli 29, 2019, 07:49:43 »
Ha - ja, den tænkte jeg slet ikke på og det er jo sandt.