LED magi? (Læst 2971x)

Offline Wassini

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
LED magi?
« Dato: Juli 26, 2012, 09:07:04 »
Jeg er efter 20 år igen startet med at lege lidt med elektronik, så min viden er ret rusten ;-) - og nu er jeg løbet ind i en meget underligt "problem":

Jeg har skilt en gammel solcellelampe ad, og lavet lidt reverse engineering på elektronikken - og det er forholdsvis simpelt (lille solcelle, 1.2 V batteri, kredsløb og LED), MEN jeg forstår ikke følgende problem:

Hvis jeg sætter en LED direkte til batteriet (eller et andet opladt 1,2 V batteri), så lyser den ikke, men hvis jeg sætter den til udgangen af kredsløbet, så virker den??!!!?! :o Ifølge min logik, så burde den lyse vha batteriet alene! Så vidt jeg kan gennemskue, så sidder der en 330 ohms modstand i serie med dioden, og ellers sørger kredsløbet bare for at koble dioden ud ved sollys. 

 

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: LED magi?
« Svar #1 Dato: Juli 26, 2012, 12:33:47 »
Beklager, ingen magi!  :-\

jeg tror, kredsløbet er et "Boost Converter" det konverterer en spænding på 1,2 V ved en højere.

gerd

 

Offline Wassini

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: LED magi?
« Svar #2 Dato: Juli 27, 2012, 09:23:52 »
Aha! Ja - jeg tror du har ret... Hvis jeg kigger på en skematisk tegning af en boost-konverter, så minder den mistænkeligt meget om den sidste del af kredsløbet - jeg havde bare ikke set, at der faktisk sat en spole på printet - det lignede en modstand...  ;D