Strømmåler log over RS232 (Læst 3246x)

Offline Siqu

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Strømmåler log over RS232
« Dato: Marts 11, 2013, 14:57:29 »
Hej alle :)

Jeg er ny herinde som i kan se . Jeg har længe søgt efter et elektronik forum som er bare lidt seriøst og det her er lige det jeg søger.

Nu til spørgsmålet.
Jeg skal til at lave et skole projekt og har stort brug for hjælp.

Jeg er blevet tildelt en opgave som følge:

Byg en strømmåler hvorpå man kan logge værdierne på en Pc terminal(eks hyper terminal) via RS232 interface.
Måle område 0-1A
Tollerance 3% af fuld skala (1A)

Så er spørgsmålet, er der nogle der har nogle fif hvordan jeg kan starte og hvor jeg skal starte ?

Jeg har fundet ud af at jeg nok skal bruge en shunt, og forstærke strømmen via en opamp, og derefter over i en UControler og vider over i RS232.

Men  hvilken shunt ? hvilken microcontroller ? pic eller?

Undskylder med alle de spørgsmål på en gang..

På forhånd tak !

Vh ;)
« Senest Redigeret: Maj 14, 2013, 17:32:57 af A5ive »

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Strømmåler log over RS232
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2013, 16:11:31 »
en shunt er en meget lav modstand normalt noget man laver nede i et print men du kan også med nogen meget små modstande som kan klare meget strøm, i dit tilfælde min. 1A.

når man laver strøm måling på den måde skal man så bare have en kalibrerings værdi(ihvertfald hvis den skal bruges meget) enten som en meget præcis spænding eller modstand men når det nu er et skole projekt er det nok mere sådan "proff of concept" ting så jeg ville nok bare finde en meget præcis modstand som din shunt og denne værdi bruger du så enten i din uC eller pc program.

til opsamling hvis det skal gøres med en pc ville jeg nok anbefalde at bruge en simple SQL database at skrive dine værdi ned i, de kan så altid skrives over i et excel ark eller andet.

jeg ville nok anbefalde en atmel som din uC, har personligt ikke gode erfaringer med MC´s PIC system.

men en simpel funktions beskrivelse ville være sådan her:



og så skal du jo også overveje om det både er AC/DC strøm eller hvordan ? hvis du vil måle AC så smider man en integrator på, efter din forstærker !

MVH
« Senest Redigeret: Maj 14, 2013, 17:35:32 af A5ive »

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Strømmåler log over RS232
« Svar #2 Dato: Marts 11, 2013, 18:54:06 »
Hej Sequ,
Start med BWS's koncept. Tegn et diagram, så vi kan diskutere det. Vi vil hjælpe dig. Du kan simulere dit kredsløb med LTspice

gerd
« Senest Redigeret: Maj 14, 2013, 17:35:49 af A5ive »