Godkendelse af elektronik (Læst 8142x)

Offline jensen82

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Godkendelse af elektronik
« Dato: Januar 18, 2011, 08:14:50 »
Hej,

Jeg søger lidt hjælp til godkendelse af noget elektronik.

Jeg har udviklet en mindre 220 v styring til et firma.
Derfor er jeg lidt i tvivl om min styring skal godkendes nogle steder, på evt. test center for at overholde CE, EMC eller andre krav.
Styringen monteres hos mig, men bliver sat sammen med andre komponenter hos kunden. Så det bliver til en færdig enhed.
Skal min enhed så først godkendes, og så bagefter skal det samlede godkendes igen, eller hvordan er reglerne?

Håber der er nogen som kan svare på dette.

mvh
Claus


 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Godkendelse af elektronik
« Svar #1 Dato: Januar 20, 2011, 18:19:49 »
når det er til et firma skal den som minimum godkendes med CE mærkning, det er som regl en autoriseret ingeniør der kan lave sådan en godkendelse.

dele af godkendelsen er at alt skal kunne dokumenteres og laves efter denne dokumentation, har arbejdet lidt med det men tror du skal spørge nogle det har helt styr på reglerne, f.eks. sikkerheds styrelsen www.sik.dk

MVH

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Godkendelse af elektronik
« Svar #2 Dato: Juni 14, 2011, 00:18:52 »
Interssant spørgsmål og svar.

Kan se at posten er mere end 4 mrd gammel, men vover at spørge alligevel.

Skal alle projekter godkends til CE, eller kan småting som lav strøms projekter undgå CE?

Tænker mht. de 2 små sæt jeg har "lavet", om det skal godkendes til salg, eller om det er på eget ansvar når man roder med noget der selv skal sættes sammen?

Og i forhold til mine terrarie projekter, skal de også godkendes hvis det er styrring der skal bruges både privat og kommicelt?

Håber der er nogen der har tid til at besvare min post på et passende tidspunkt.

Tak
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Godkendelse af elektronik
« Svar #3 Dato: Juli 06, 2011, 03:05:28 »
Skal alle projekter godkends til CE, eller kan småting som lav strøms projekter undgå CE?

Citat fra Sikring af CE godkendelse på kandu.dk - her går spørgsmålet på import fra kina...
Citér
Det hedder CE mærket.

CE mærket er det synlige tegn på, at fabrikanten lover, at alle relevante europæiske standarder/normer er overholdt.

EU overensstemmelseserklæringen er et af fabrikanten udfærdiget dokument hvoraf det skal fremgå hvilke normer/standarder der er relevante for produktet, og som det derfor overholder.
- man skal altså ene og alene tro på fabrikantens erklæringer.

Der findes ingen instans der CE-godkender produkter.

Men som importør kan du altid kræve at få indsigt i den risikovurdering (prøvning af produktet op mod standarderne, vurdering af ricisi og sandsynlighed m.v.) der også skal være foretaget.

Det samme kan myndighederne - og hvis noget IKKE er i overensstemmelse med standarderne, så risikerer der virkelig at falde brænde ned, især hvis der kan forekomme personskader ved brug af produktet.

Kineserne kan sagtens udfærdige en EU overenstemmelseserklæring, og forsyne varerne med CE mærket - mange gør det også, men helt uden at kende til EN systemet/standarderne/normerne, men alene for at kunne afsætte produkterne i vesteuropa. Så pas på! Du skal alliere dig med fagfolk på området, så du sikrer dig at de produkter du importerer vitterligt overholder de gældende standarder.

Det er faktisk ikke lovligt at sælge/markedsføre/benytte produkter i EU der ikke bærer en EU overensstemmelseserklæring.

Derudover skriver en anden bruger, Poul som svar:
Citér
En CE godkendelse går på at den pågældende vare ikke har nogen form for strøm eller radio stråling, som kan genere andre apperater. Det er mig så en gåde hvordan man kan CE godkende eksempelvis en plastik ting til et barn eller en hund at lege med.

Hvorefter der svares...
Citér
Det er fordi EF Overensstemmelseserklæringen/ CE mærkningen gælder ALLE normer, f.eks. vedr. belysningsforhold, ergonomi, støj, indhold af sundhedsskadelige stoffer, betjeningsvejledninger, afskærmning, elektrisk isolations, radiostrøj, styringsmæssige indretninger, el-sikkerhed i almindelighed, og en million milliard andre forskellige standarder.

PS: Jeg laver normalt ikke den slags quotes, men linker ellers direkte til oplysningerne. I dette tilfælde har jeg dog gjort det, for at udplukke de mest interessante ting, plus at hvis informationerne forsvinder fra det andet web-site, så kan de stadig findes. ;)

Men som jeg forstår på ovenstående, bør du altså CE-godkende selv en papirklips (!)
-Prøv at ringe og spørge sik.dk om nærmere information; jeg vil selv være meget interesseret i at vide mere om dette.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Godkendelse af elektronik
« Svar #4 Dato: Juli 06, 2011, 17:32:32 »
Hej Pacman?

Det må jeg vidst heller gøre, altså ringe til sik.dk

Tak for svar.
Mvh. Danni.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Godkendelse af elektronik
« Svar #5 Dato: Juli 07, 2011, 01:36:00 »
Hej Pacman?

(Ja, man er jo kendt, ikke?) ;)

-Mit navn er Jens Bauer, roder mest med microcontrollere og udvikler egne produkter, men der skal også være plads til sjov...

Citat fra: Danni-Hansen
Det må jeg vidst heller gøre, altså ringe til sik.dk

Ja, de må da vide noget om det, så det er vel forsøget værd.