Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål (Læst 5318x)

Offline renaxir

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål
« Dato: Juni 19, 2013, 02:17:30 »
Hej skal lige siges jeg er ny herinde og har ikke særlig meget erfaring med elektronik så bær over med mig hvis jeg skriver noget dumt.

Siden det er ved at være sommer, har jeg fundet et projekt jeg skal i gang med, så jeg ikke bare sider foran computeren og spiller den væk.
Projektet jeg skal i gang med er en lille coilgun. Til dette har jeg 2 spørgsmål som lyder følgende:

Kondensator: Jeg er lidt i tvivl om jeg skal gå efter farad eller volt. Kondensatoren skal bruges til spolen, så den afgiver et kraftigere magnetisk felt, en bare ved at tilslutte den til et 3v batteri.

Spolen: Ja ved godt jeg burde vide dette, men bare for at være sikker på jeg ikke går ud og køber noget ubrugeligt tråd, spørg jeg alligevel. Desto flere vendinger der er på spolen, jo kraftigere magnetisk felt afgiver den, så vil det være mugligt at bruge 0,05mm lakeret kobbertråd for flest antal vendinger, eller risikere jeg bare at lave en kortslutning?

Laver måske en tråd i "Dit Projekt" hvor jeg smider billeder op af hvordan tingene forløber.

Renaxir.. :)

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål
« Svar #1 Dato: Juni 19, 2013, 17:46:22 »
har du prøvet gågel? http://www.electroboom.com/?p=101 :)
her er det meget godt beskrevet, (men ikke med 3v) og skal absolut være 3v?? ;)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål
« Svar #2 Dato: Juni 20, 2013, 01:04:45 »
princippet i en coilgun er en spoles statiske magnetiske felt og så vidt jeg lige kan læse mig frem til giver en lav inductans et høj magnet felt, alt efter hvor meget effekt man smider ind i spolen, så ja mange viklinger er godt men ikke med alt for små tråde da du også gerne vil have nogen ampere til at gå igennem spolen, derfor er det jo et regnestykke efter hvor meget flux energi man mener man skal bruge og sådan et regnestykke kan hurtigt blive meget træls uden nogen mathlab/mapple.

så min anbefalding ville nok være om du kan finde en spole der allerede er lavet som kan klare meget effekt eller ihvertfald op i noget tykkere tråd end 0,05mm( som er kvadrat ? )

MVH
BWS

 

Offline renaxir

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål
« Svar #3 Dato: Juni 20, 2013, 23:27:22 »
Ja, det med spolen har jeg efterhånden læst nok op på.
Har læst lidt op på kondensator, jeg har fundet ud af at 1 farad svare til ca 1000w. Volt har jeg læst mig frem til er spændingsforskellen mellem + pladen og - pladen. Men hvad betyder dette? Er det bare hvor hurtigt kondensatoren kan afgive dens elektriske ladning?

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål
« Svar #4 Dato: Juni 21, 2013, 00:38:38 »
altså hvis du ikke forstår elektrisk effekt og ladning så bliver det lidt svært at hjælpe dig. F.eks. er 1 farad ikke det samme som 1000watt hvis vi taler elektrisk energi. en kondensator kan teoretisk set sagtens give en effekt på 1000w ud i en given impedanz ved 100nF hvis den er bygget rigtigt.

kondensatoren er i princippet en "holder" af potentielt elektrisk energi og dette gøres ved at skabe et elektrisk potentiale imellem to stykker stof og alt efter hvad stofferne er lavet af og deres areal kan man holde en hvis ladning(Coulomb), hvad kondensatoren så kan klare og lave af spænding bestemmes af pladernes afstand til hinanden.

da effekt = ( ladning * spænding ) / tid

så kan man sagtens have en kondensator der ikke kan holde en stor ladning men hvis spænding på kondensatoren er mange tusinde volt er det ikke noget problem.

hastigheden af en afladning/opladning bestemes af noget der hedder tau, tau = R( eller Z) * C( capacitet i farad), tau er tid i sekunder og 5*tau er der man siger en kodensator er blevet helt ladet op( cirka 99%) altså der hvor hele arealet af kodensatorens to plader er blevet helt fyldt op med elektroner( dette er meget simpelt forklaret)

eksempel:

hvis du har en forsyning, en kondensator på 100nF og en modstand/impendanz imellem forsyning og kodensator på 1Kohm. Vil lade tiden blive
5 * tau = 5 * ( R * C ) = 5 * ( 1000 * 100 * 10^(-9) ) = 0,0005 sek eller 500 micro sek.

i dit tilfælde vil du gerne have en stor kondesator da du vil have meget strøm ud i din spole og alt efter hvor stor spænding du kan lave kan du så få mere effekt ud i din spole.

håber det giver lidt menning.

MVH
« Senest Redigeret: Juni 21, 2013, 00:50:31 af bws »

 

Offline renaxir

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål
« Svar #5 Dato: Juni 21, 2013, 17:56:57 »
Vi har stort set lige haft om effekt, resistans osv på HTX, så det har jeg ikke et problem med at forstå, skulle bare vide hvad dette farad stod for, og hvilken egenskab volten i kondensatoren havde.

Har 2x kondensatorer med 320uF og 200 volt. Den spole jeg havde tænkt mig at bruge har en modstand på ca 12,3 omh. Dette gør spolen trækker ca 16,26 ampere, effekten er ca 3252w (har sikkert lavet fejl i denne udregning). Skal lige siges tråden har en diameter på 0,1mm og og er 100m lang. Risikere jeg at brænde tråden over med denne mængde ampere?

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål
« Svar #6 Dato: Juni 24, 2013, 00:38:09 »
det er ikke helt så let at udregne strøm i en spole da den er ligsom en kondensator den oplader energi, her er det magnetisk energi. da du ikke bruger spolen konstant skal du give på spolens naturlige svar, den findes som dette



men hvis du går på HTX er det så ikke nemmere at du spørger en af dine lærere omkring dette her, da de hurtigere kan svare på disse spørgsmål end vi kan her på forummet.

så kan du jo evt lave en beskrivelse af dit projekts forløb herinde istedet :)

MVH
« Senest Redigeret: Juni 24, 2013, 10:46:26 af bws »

 

Offline renaxir

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål
« Svar #7 Dato: Juni 24, 2013, 10:45:26 »
Nej da vi er gået på læseferie så kan jeg ikke spørge ham mundligt, men har skam skrevet en mail. Dog har jeg ikke fået svar endnu. :/

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Coilgun projekt, kondensator og spiral spørgsmål
« Svar #8 Dato: Juni 25, 2013, 10:20:00 »
Hej Renaxir, og velkommen til.

Kan se du har fået gode svar.

Jeg har selv leget med coilguns, og det kan blive til mange sjove timer. Jeg byggede en ud af et engangskamera på H1. Spolen viklede jeg selv om en skruetrækker og hældte sekundlim ud over den.

På det tidspunkt havde vi kun lige snust lidt til elektronik, så lavede aldrig nogle beregninger på den, desværre.
En fra min klasse optog noget af det og lagde det på youtube http://www.youtube.com/watch?v=8DkYkLuQs94

vi fik den til at skyde igennem 2 stk alm a4 papir. Den kunne skude ca 10m. Vi brugte en kugle fra et kugleleje.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.