Dødt SD kort fra Raspberry Pi (Læst 7797x)

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Dødt SD kort fra Raspberry Pi
« Dato: April 19, 2016, 12:34:11 »
Hej, jeg har en Raspberry Pi2 kørende med Kodi (XBMC mediaplayer) sammen med et TV og det virker super fint.

Normalt er der 5 volt på Rpi altid, men det kan ske at stømmen går f.eks ved rengøring.

Jeg opdage så at mit setup ikke virkede og at det var SD kortet (et 8GB Kingston micro HC) der var årsagen. (ved ikke om der evt. har været et strømudfald)

Lagde et nyt image på et kort magen til og Rpi virker fint igen.

Det der undre mig er at kortet slet ikke bliver set på min PC (Win7)  så jeg kan ikke formatere det, jeg kan heller ikke se det i SDformater eller i DiskManager.

Er det bare et defekt kort eller er det blot korrupt på en eller anden måde?

Jeg er klat over at Rpi kan korrupte et kort hvis software er ved at skrive til kortet og strømmen går og at mange "låser" det i read only men det går ikke normalt da linux jo godt kan li at skive på "disken"

Any hints?

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Dødt SD kort fra Raspberry Pi
« Svar #1 Dato: April 21, 2016, 19:39:37 »
Hej.

XBMC / Kodi, er da en Linux kerne? Og formatet er jo så nok anderledes end FAT/NTFS.
Kunne forstille mig, at det er grunden til at du ikke kan se kortet som du burde.

Eventuelt brug Diskhåndtering næste gang :)
Skal selv rode med min RPi så snart som muligt, og kan prøve at melde tilbage når det er.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Dødt SD kort fra Raspberry Pi
« Svar #2 Dato: April 21, 2016, 23:26:06 »
Hej Danni

"XBMC / Kodi, er da en Linux kerne? "
Korrekt

"Og formatet er jo så nok anderledes end FAT/NTFS."
Ja linux kan bruge EXT3 men det er ikke tilfældet her, efter jeg har lagt det samme image på et nyt SD kort kan jeg sagtens læse filerne på min PC og det optræder som FAT

"Eventuelt brug Diskhåndtering næste gang :)"
Det "døde" kort kommer slet ikke op i Diskhåndteringen

Jeg tror kortet er meget dødt, men det undre mig bare hvad der har slået det ihjel, måske jeg skulle prøve at kigge på det med et scope og om der overhoved kommer noget data ud når det bliver clocket

Men tak for forslag,  Rpi er ret gode at lave hurtige ting på :-)

 

Offline SimonHansen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
    • NytNetværksKabel.dk
Sv: Dødt SD kort fra Raspberry Pi
« Svar #3 Dato: April 22, 2016, 14:25:50 »
Århhh.. Den er træls. Giv det da et skud med scope og se..

Jeg håber du finder ud af det mester!
Jeg roder pt. lidt med hjemmesiden http://xn--nytnetvrkskabel-3lb.dk/, tag eventuelt et hurtigt kig forbi!

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Dødt SD kort fra Raspberry Pi
« Svar #4 Dato: April 23, 2016, 21:04:11 »
Det kunne også være død af for mange skrivninger til kortet :-( Det har jeg selv oplevet.
MVH
Allan Madsen

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Dødt SD kort fra Raspberry Pi
« Svar #5 Dato: April 25, 2016, 08:54:00 »
Det kunne også være død af for mange skrivninger til kortet :-( Det har jeg selv oplevet.
Ja det kunne sagtens være et problem, men skulle man ikke formode at controlleren i selve SD kortet stadig virkede  og dermed blev genkendt i en SD læser? men at men ikke kunne formater eller skrive / læse.

På  det kort jeg har her som er et micro kort bruger jeg en adaptor for at det passer i læseren og der er lige lidt respond om  kortet er i adaptoren eller ej  >:(

Jeg har læst lidt på nettet om andre der snakker om samme problem og der er nogle der mener at PSU on/off kan slå controlleren ihjel... men jeg har en 5v PSU og SD kortet kører jo 3v3 via regulator på Rpi så det er nok ikke årsagen.

Det kan jo også bare være at SD kortet et stået af uden at det har noget med Rpi at gøre, det lyder bare usandsynligt  :o

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Dødt SD kort fra Raspberry Pi
« Svar #6 Dato: April 25, 2016, 22:24:28 »
Det kort jeg havde der gik død, kunne jeg slet ikke se / komme i kontakt med. :-(
MVH
Allan Madsen