kondensator til 220 volt motor (Læst 10496x)

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
kondensator til 220 volt motor
« Dato: August 19, 2016, 20:45:25 »
Hejsa.
Jeg har lige et spørgsmål jeg ville stille og håbede på at der sad en som viste hvad jeg skal bruge.
Jeg har fået fat i en 220/380volt motor til min kompressor og jeg har fundet ud af hvordan man skal lave den om fra 380 til 220 volt. Men nu finder jeg så ud af at jeg skal have en kondensator monteret, men hvor stor skal den være?


 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: kondensator til 220 volt motor
« Svar #1 Dato: August 20, 2016, 07:39:21 »
Hej Allan,
det skal være en 450Volt motor(MP)- kondensator med en kapacitet mellem 60 og 80µF per kilowatt.

Du skrive at det er en kompressor. En motor med kondensator har kun 10% til 50% af drejningsmomentet (hvis den starter) end en 400V motor. Jeg er ikke sikker, hvis en kompressor kan starte med kun 10%..50% kraft.
« Senest Redigeret: August 20, 2016, 08:32:56 af gerd »

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: kondensator til 220 volt motor
« Svar #2 Dato: August 20, 2016, 10:11:05 »
Jeg bliver nødt til at lave den om fra 380 til 220 volt, da jeg ikke har kraft installeret i mit lille værksted. Motoren er købt netop fordi den kan skiftes fra 380 til 220 volt og den skal kun trække en kompressor med en drivrem. Herren jeg har købt motoren af, er gammel smed og har haft en del motorer imellem hans hænder, så jeg væger og stole på hans ord når han nu siger at den nok skal kunne trække den. At den ikke fylder tanken op lige så hurtigt som den forrige motor gjorde, betyder intet.

Nu har jeg kigget på pladen som sidder på motoren og der står intet om kilowatt. Der står kun hvor mange hk den har, hvor meget startstrømmen er på og så Nordelektro 80 c4 er modellen.

Men det handler vel også om hvor stort et hjul jeg montere foran til drivremmen

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: kondensator til 220 volt motor
« Svar #3 Dato: August 20, 2016, 15:17:32 »
kigger lige med her!

en kompressor er det der hedder tung start, så jeg håber for dig at den kan slå den igang! :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: kondensator til 220 volt motor
« Svar #4 Dato: August 20, 2016, 19:28:13 »
>hvor mange hk den har ...
hvor mange har den?

Du kan skifte en ekstra kondensator i parallel hvis du har start problemer.
En starte kondensator kan har 2x kapaciteten af motor kondensatoren. Men det er vigtigt, at tænde den kun, når motoren starter.

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: kondensator til 220 volt motor
« Svar #5 Dato: August 20, 2016, 22:48:01 »
Den forrige motor som sad på, havde kun 2 hk og den motor jeg har fundet er på 1 hk. Men da i sagde den ikke ville gå igang, så måtte jeg tænke andre baner og opdagede at man rent faktisk kan købe og lave en kompressor som drives af en 2 hk benzinmotor. Og dem har jeg 2 stk stående på hylden, så det bliver nok løsningen.

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: kondensator til 220 volt motor
« Svar #6 Dato: August 21, 2016, 11:16:12 »
Jeg er selv tilhænger af at reparere frem for at udskifte, men i din situation ville jeg klart overveje om det var arbejdet værd:
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykluft/Kompressorer/Kompressor-11-8-2000033783/

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: kondensator til 220 volt motor
« Svar #7 Dato: August 21, 2016, 17:46:14 »
Martin..den kompressor du linker til, der har jeg en i samme stil og er lidt træt af den har sådan en lille tank, men den er yderst handy når jeg skal arbejde i nærheden af bilen eller lign.

Men den kompressor jeg har fået er en af de store med en tankindhold på 100 liter, så den er mere lækker og have i mit skur.

 

Offline Carstenp

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: kondensator til 220 volt motor
« Svar #8 Dato: August 21, 2016, 20:39:29 »
For almindelige 3 fasede asynkron motorer gælder det at max størrelse med kondensator er 0,37 KW. De motorer der anvendes til f.eks små kompressorer er med hovedvikling og startvikling med kondensator.