Modstand til strømforsyning (Læst 6009x)

Offline yaboc

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Modstand til strømforsyning
« Dato: December 16, 2013, 20:41:15 »
Hej med jer, jeg håber at jeg kan få lidt begynderhjælp og ikke bliver grinet ud  :P

Jeg har klokket i det og er kommet til at brænde en strømforsyning af ved at kortslutte den. Der er brændt 5 modstande, forhåbentligt ikke andet. Jeg vil gøre et forsøg på at lave den, da en ny koster 600 og fordi det kunne være sjovt hvis det lykkedes. Jeg kan håndtere en loddekolbe, men heller ikke ret meget mere end det. Jeg er gået i stå med to modstande som jeg ikke forstår farvekoden på, jeg kan ikke greje hvad vej de skal læses fra, er der nogen der kan give et bud - det er de to vandrette i midten:


 

Offline yaboc

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #1 Dato: December 17, 2013, 16:26:50 »
hmm, der er en del der har set dette spørgsmål, men ikke har haft noget svar - er det fordi de ikke kan svare, eller er det fordi spørgsmålet bare er for dumt?

Mvh
Jacob

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #2 Dato: December 17, 2013, 19:17:51 »
rolig nu..  ;)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #3 Dato: December 17, 2013, 19:24:17 »
http://www.elextra.dk/websider/omregner/Modstand.htm
uden at være 100% men et bud ville være 22 Ohm 10% (100ppm)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline yaboc

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #4 Dato: December 17, 2013, 20:34:14 »
Jeg er helt rolig  8)
Tak for buddet Jesper. Det lyder mere fornuftigt end 0,22 ohm, som jeg først kom frem til.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #5 Dato: December 17, 2013, 22:53:04 »
hov... jeg kom lige i tanke om 'electrodroid' den kan regne det ud!!
det giver sikkert også mere mening med 0,22 ohm hvis de sidder tæt på afgangen på strømforsyningen!?
 
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline yaboc

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #6 Dato: December 17, 2013, 23:10:51 »
Fedt, det er en app jeg skal have fat i. Du har ret, begge modstande sidder lige ved afgangen (minus) - parallelt. Hvad er deres funktion, og er der nogen særlig grund til at det lige er dem der brænder af? Og hvorfor to parallelle modstande? Kan jeg så erstatte dem af en enkelt modstand med en anden værdi?

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #7 Dato: December 18, 2013, 15:50:23 »
Uden at lægge hoved på blokken, så vil jeg udmiddelbart sige at det er feedback til strømbegrænseren.

Men det er svært at sige, når man ikke har et diagram.

Når du sætter to modstande i parallel så bliver den samlede modstand mindre. Når det er to ens modstande så bliver den samlede modstand halveret, i dette tilfælde 0,11 ohm.

Når vi snakker om så små modstanden så bliver der ikke rigtig afsat nogen effekt i dem, indtil man korslutter dem. Nu ved jeg ikke hvor stor spænding din strømforsyning er på. Men hvis vi siger den er på 12v. Så løber der 12v over 0,11ohm. Som rundt regnet er 110A. Ganger du det med de 12v igen så for du dit effektforbrug som ligger på 1320W. Det kan de to små 1/4W modstande slet ikke holde til.
 Når de to modstande ligger parallel så deles de også om effekten, så de kan tåle 1/2W. Men fra 1320W til 0,5W det er alligevel et stykke vej endnu.

Det er selvfølgelig rent teoretisk. For din strømforsyning kan sikkert ikke levere 1320W.

For lige at vende tilbage til deres funktion.
Det kunne tænkes at der er en opamp som måler hen over de to modstande, som på den måde regulere strømmen. På dyrere strømforsyninger, som fks laboratorie strømforsyninger, der kan man sagtens kortslutte udgangen, uden at den bliver ødelagt.


Hvad for en strømforsyning er det? og hvad er den til?


Mvh Morten

Og forresten, velkommen til :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline yaboc

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #8 Dato: December 18, 2013, 21:26:16 »
Hej Morten og mange tak for velkomsten. Og tak for en god forklaring.
Det er sådan en her: http://www.bosch-pt.com/gb/en/accocs/Accessories/172614/17117/multivolt-chargers-14-4-18-v-li-ion/li-ion-quick-charger-al-1820-cv/

Det er en oplader til batterier til en blå bosch boremaskine. Det kunne være fedt med et diagram, men jeg har brugt en hel aften på at søge uden held, så jeg er rimelig sikker på at det ikke er tilgængeligt på nettet. Laderen er forholdsvis avanceret med flere mikochips. På din forklaring kan jeg regne ud at det er forholdsvist vigtigt at modstandene har den rigtige værdi, hvis strømmen skal reguleres rigtigt - så det næste naturlige spørgsmål er jo så: hvor køber man modstande under 1 ohm?
Det er desværre ikke kun de 2 modstande der er røget, jeg kan se tre brændte til, de er mere normale. Og så en glassikring, som vel burde have reddet festen, men ikke var tilstrækkeligt - den røg men tog altså en del med i faldet.
Mvh
Jacob

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #9 Dato: December 18, 2013, 21:43:18 »
Citér
.. da en ny koster 600 ..
AL1820 voelkner.de
345,- + 75,- forsendelse til Danmark.

gerd

 

Offline yaboc

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #10 Dato: December 18, 2013, 21:56:34 »
Det er meget godt fundet gerd, tak. Det kan være det ender med det, men jeg vil nu gerne prøve at lave den alligevel, ellers bliver jeg jo ikke klogere  ;D

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Modstand til strømforsyning
« Svar #11 Dato: December 19, 2013, 11:11:27 »
Det glæder mig at du har lysten til at ville lære noget.
Men det er rigtig svært at lære ret meget uden et diagram, med mindre at det er rigtige simple print.

hvis du har overskud til det og mulighed for det, så sæt dig ned og prøv at tegne diagrammet ud fra printet. Jeg ved det er rigtig tidskrævende og nu kan jeg kun svare for mig selv, men de gange jeg har begivet mig ud i dette, så har jeg haft brug for fuldstændig ro og ingen afbrydelser.
Men igen, hvis det er et flerlags print, så kan man lige så godt opgive. Det er selvfølgelig ikke umuligt med flerlags print, men her kræver det som minimum et multimeter. men har du modstande på under 1 ohm, ja så bliver det svært at vide om man har sprunget sådan en over.

Hvis du ikke føler at du kan overskue det, og det kun er et 1 lags print, så kan du godt prøve at tage et billede af hver side og smide det ind her, så kan vi sikkert hjælpes ad med at forklare dig hvordan det virker.
Jeg kan ikke love dig at det bliver en hurtig opgave, så hvis du står og mangler opladeren, så ville jeg skifte de brændte komponenter og så komme videre. men hvis du kan undvære den et stykke tid, så vil jeg opfordre dig til at få smidt nogle billeder ind :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.