Støj på DAB-radio (Læst 4071x)

Offline CasperSort

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Støj på DAB-radio
« Dato: December 10, 2014, 18:21:48 »
Hej alle, har lige fundet dette forum.

Jeg har en Tivoli Radio, en samlet enhed med forstærker, højtaler, dab-tuner, fm-tuner, osv.

Jeg har et problem med denne, når den er sat til DAB-indgangen er der støj, hver gang den modtager et radiosignal.

Støjen er konstant, og ændrer sig ikke når jeg skruer op og ned for volumen.
Man kan "drukne" støjen ved at skrue op for radioen, men man kan ikke få støjen væk, selvom man skruer helt ned.

Støjen fremkommer kun når dav er valgt som input.

Jeg har skiftet et parlytter i strømforsyningen, samt en ved antennen, som bulede ud.
Dette har hjulpet på generel hvid støj, men ikke på ovenstående beskrevede problem.

Jeg har gået lodningerne efter, for at finde kolde lodninger og har for en sikkerhedsskyld givet de fleste lodninger en opvarmning, samt lidt nyt loddetin.
Er der en herinde med en god idé til hvad man skal gå efter?

Mvh Casper

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Støj på DAB-radio
« Svar #1 Dato: December 10, 2014, 18:38:40 »
Hej Casper og velkommen her

Jeg har prøvet det samme som du beskriver, (bare en billiger udgave af radio! :) ) men jeg klarede den med bare at skifte en kondensator i strømforsynings-delen!

(Jeg var ikke til meget hjælp, (i know) men måske du har overset en "fed" kondensator et sted!?)

God fejlsøgnings-jagt!!  :D
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Støj på DAB-radio
« Svar #2 Dato: December 14, 2014, 15:28:08 »
hey

når du siger fejlen kun findes når du sætter den på DAB tænker jeg det nok en fejl fra chippen der laver DAB signal om til lyd og til højtaler-forstærker. Så tænker det kan være en pre-amp der ikke virker korrekt eller overførings kondensator.

hvis du ikke har løst problemmet endnu ja så prøv at finde diagram på nettet og tjeck hele signal vejen igennem.

MVH
« Senest Redigeret: December 15, 2014, 15:18:33 af bws »