Programmering af Atmel ATtiny25 AVR (Læst 4423x)

Offline 2300cphdk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Programmering af Atmel ATtiny25 AVR
« Dato: Marts 12, 2011, 23:11:54 »

Jeg er ved at bygge et lille kredsløb som indeholder en Atmel ATtiny25 chip. Jeg har den software som skal flashes på chippen og jeg har kigget på diverse programmers.
Men hvad er den nemmeste og billigste hvis man skal bygge den selv. Jeg har kig på en seriel port programmer som er meget simpel og som jeg vil slutte direkte til et breadboard med selve ATtiny25 chippen på således at den kan blive programmeret.
Jeg har 6-8 af dem der skal flashes.

Der må sidde nogle kloge hoveder derude der ved hvordan det gøres nemmest, hurtigt og billigst.

nb: Ja jeg ved at man kan købe USB programmers til 3-400,- kr. men så kan man jo lige så godt finde et firma der flasher for 75-100 kr stykket. Pointen var at gøre det billigst muligt.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Programmering af Atmel ATtiny25 AVR
« Svar #1 Dato: Marts 16, 2011, 06:28:09 »
Men hvad er den nemmeste og billigste hvis man skal bygge den selv. Jeg har kig på en seriel port programmer som er meget simpel og som jeg vil slutte direkte til et breadboard med selve ATtiny25 chippen på således at den kan blive programmeret.

nb: Ja jeg ved at man kan købe USB programmers til 3-400,- kr. men så kan man jo lige så godt finde et firma der flasher for 75-100 kr stykket. Pointen var at gøre det billigst muligt.

Hvis du har en PC, så lav en parallel-port programmer.
Hvis du har en Mac, så køb en AVRISP mkII; den er kompatibel med nærmest al software du kan få fat i til at programmere en AVR.

Hint: google AVR parallel port, tryk på billeder.
En god idé er nok at klone Olimex's; de har lagt diagrammer ud til samme:
http://www.olimex.com/dev/images/avr-pg2b-sch.gif

Det kan ikke betale sig for dig at få andre til at programmere dem, for du vil med garanti lave lidt finpudsning/ændring af koden på et eller andet tidspunkt, så er det godt at have værktøjet selv.