Relæ der styres af audio signal (Læst 4133x)

Offline SørenJ

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Relæ der styres af audio signal
« Dato: Maj 26, 2021, 12:08:47 »
Hej,
Jeg har en båd med VHF radio og et stereo anlæg ombord. anlægget har en AUX indgang, og også en funktion der sender aux signal ud gennem højttalerne ved akrivering af en ground ledning (går ud fra at det er til batteriets negative pol?) som er lavet så du eks. kan modtage et opkald til en tlf gennem anlægget (som i en bil)
Der er ingen udgang fra VHF, som jeg kan bruge til at aktivere ground, så jeg overvejer om man kan lave en løsning, hvor lyd-signalet ud fra VHF (til AUX indgangen) aktiverer ground - evt. via et relæ, således at hvis der modtages et opkald via VHF så sender anlægget dette ud gennem højttalerne i stedet for eks. radio.
Mvh Søren

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Relæ der styres af audio signal
« Svar #1 Dato: Maj 26, 2021, 19:07:58 »
Det er klart at man kan gøre dette.

I grunden behøves en forstærker så at audio fra VHFen blir høj nok til at arbejde med, gerne en aktiv helbølge ensretter efter og så lade en kondensator op.

En op-amp som er kopplet som schmitt-trigger giver tydelige signaler og den kan så drive et relæ, enten mekanisk eller SSR.

Når der kommer høj nok lyd bliver kondensatoren ladt hurtigt op, afladningen tager derimod længere tid. Og når den er opladet er relæudgangen aktiveret.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Relæ der styres af audio signal
« Svar #2 Dato: Maj 27, 2021, 20:04:05 »
Det hedder en Squelch

http://www.ae80.dk/wp-content/uploads/2019/08/Jostykit-katalog-1982.pdf

AT 390 Side 41

eller søg på google efter squelch circuit