længere batteritid til spycam ?? (Læst 3249x)

Offline kenn01

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
længere batteritid til spycam ??
« Dato: August 30, 2011, 20:06:40 »
Hej med Jer.

Jeg har købt et '' 808 Car Key camera '', og jeg har en plan om at skille den ad og evt. montere den i en røg alarm eller noget andet kreativt  ;) . men mit problem er at kameraet skal kunne optage i ca 12 timer ad gangen og med det batteri der sidder i nu kan det kun optage ca. 1½ time på en fuld opladning.

Det batteri der sidder i nu er et ' Li-Ion, 280 mAh, 3.7V ' som der monteret 2 ledninger til, så mit spørgsmål er om jeg kan klippe de ledninger der er på nu og sætte dem på et større batteri istedet, evt. et almindeligt  9Volt batteri som man f-eks bruger til røgalarmer, uden at ødelægge noget  ?

Ps. her er et link til youtube hvor man kan se indmaden i den hvis det kan hjælpe med at besvare på mit spørgsmål :) http://www.youtube.com/watch?v=J8_0NuGkioI  .

På forhånd tak.

Kenn01

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: længere batteritid til spycam ??
« Svar #1 Dato: August 31, 2011, 02:20:17 »
Det batteri der sidder i nu er et ' Li-Ion, 280 mAh, 3.7V ' som der monteret 2 ledninger til, så mit spørgsmål er om jeg kan klippe de ledninger der er på nu og sætte dem på et større batteri istedet, evt. et almindeligt  9Volt batteri som man f-eks bruger til røgalarmer, uden at ødelægge noget ?

3.7V er 3.7V, uanset hvilken type batteri du bruger.
Men pas på, når du klipper det gamle batteri af. Klip kun 1 ledning ad gangen, for dette batteri er ikke bare et Li-Ion batteri, men et Lithium-Polymer, hvilket betyder at der sikkert vil gå ild i skidtet, eller at det siger bum og indmaden er ud over det hele, hvis ledningerne kortslutter (eller klippes samtidig).

Du kan ikke bruge et 9V batteri uden at regulere spændingen ned til 3.7V, for ellers futter du sikkert dit kamera af.

Hvis du finder 3 stk. 1.2V batterier når du op på 3.6V, hvilket muligvis vil fungere fint. Men mål med et multimeter, inden du sætter batterierne til kameraet.
Et alternativ er at bruge et 9V batteri med en 3.7V spændings-regulator.

Her kan du bruge en LM317, en 240 ohm modstand og en 470 ohm modstand.
Prøv at gå til LM317 beregner siden og indtast disse værdier:
R1: 240 ohm
R2: 470 ohm
Da skulle du kunne se at det giver 3.7V (sæt tolerance til 1% på begge modstande).

Modstandene bør ikke være dårligere end 1% i dette tilfælde; 5% modstande afviger for meget.

Du kan også se kredsløbet; bemærk at ben 1 er ADJ, ben 2 er V-OUT og ben 3 er V-IN. Se datablad.

Bruger du en LM317 med ovenstående konfiguration/opsætning, vil du kunne køre på 5.25V og opefter; så et 9V batteri passer fint til denne opgave.
Bemærk: En hel del "1.5V batterier" giver 1.2V i stedet for 1.5V, så det kan være der skal 5 af den slags batterier til, for du skal op over 5.25V for at køre LM317 kredsløbet.

Tips:
Du behøver ikke nødvendigvis en kondensator på batteri-siden, men jeg vil anbefale en 100nF fra V-IN til GND.

Sæt ikke din nye strømforsyning til dit kamera, før du har målt at den giver 3.7V; så undgår du røg og ærgrelser. ;)

-Jeg går ud fra at du har et multimeter (voltmeter) og noget at lodde med. Krympeflex er en rigtig god ting at sætte på benene og over ledningerne, hvor kobberet er synligt, for at undgå kortslutninger.


 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: længere batteritid til spycam ??
« Svar #2 Dato: Oktober 07, 2011, 22:10:04 »
Du kan købe et ekstra batteri og parallelforbinde dem, eller du kan købe et 3,7v batteri med flere ampere. På den måde vil det kører i længere tid på et batteri.
Held og lykke med dit Projekt, jeg syntes det lyder spændende  ;)
Mvh Anders 8)

 

Offline tdnevmo

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: længere batteritid til spycam ??
« Svar #3 Dato: Oktober 31, 2011, 14:54:41 »
Ja alt af gamle mobiltelefoner og ipod og alt det der bruger de batterier, nogle har mere end 1000 mAh, så det ville da forrøge batteritiden.

Men hvis du bruger et 9 volt batteri, så kan du vidst bare sætte den rigtige modstand i serie, og så får du et spændingsfald.
Jeg tror ikke en spændingsdeler er nødvendig, det er jo bare spild af batteri.