relæ styret af line signal (Læst 5114x)

Offline nielsen01

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
relæ styret af line signal
« Dato: Oktober 15, 2011, 22:04:03 »
hey her,,,,,,,
står mede et problem som jeg håber at nogle af brugerne af dette fine forum kan hjælpe med..
 står med en logitech medie streamer og en NAD effektforstærker ,, det er nu helt oki,sagen er den at medie streameren kan tændes og slukkes via fjernbetjeningen, men skal hen i skabet for at gøre det samme med forstærkeren,,og det er sku lidt træls.så her kommer mit problem :-)

er på jagt efter et lille kredsløb som kan føle på line-signalet til forstærkeren,og når der kommer liv på linjen ,så trækker det et relæ som så kan tænde for forstærkeren..og så slukke igen når signalet har været væk i et par minutter,,
 håber jeg har udtrykt mig godt nok,ellers bare spørg ;-)

  MVH Morten

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: relæ styret af line signal
« Svar #1 Dato: Oktober 17, 2011, 12:15:17 »
er på jagt efter et lille kredsløb som kan føle på line-signalet til forstærkeren,og når der kommer liv på linjen ,så trækker det et relæ som så kan tænde for forstærkeren..og så slukke igen når signalet har været væk i et par minutter,,
 håber jeg har udtrykt mig godt nok,ellers bare spørg ;-)

Jeg er helt med på hvad det går ud på.
Der findes to løsninger; den ene er bedre end den anden.
Løsning 1:
    Se efter om der er musik på linien. Dette er den dårlige løsning (!)
    Hvorfor ?
    Fordi effekt-forstærkeren først vil blive tændt *efter* man har sat musik på. Det tager 2-5 sekunder for effektforstærkere at sende lyd ud gennem højttalerne, fra de er tændt.

Løsning 2:
    Denne løsning gælder desværre ikke alle linie-udgange.
    Man kan på en del linie-udgange se om LINE OUT er kortsluttet til GND.
    Hvis den er det, så er anlægget slukket, ellers er anlægget tændt.
    Bruger man denne løsning, vil effekt-forstærkeren være tændt når man tænder forforstærkeren, dvs. *før* musikken startes.

For at se om du kan bruge løsning 2, har du brug for et ohm-meter (multimeter indstillet på ohm).
Du skal så på den slukkede forforstærker (dvs. mediestreameren) måle fra GND benet til LINE OUT benet.
Er forbindelsen 0.0Ohm, kan løsning 2 bruges; ellers er du nødt til at bruge løsning 1.

Muligivis er der en løsning 3. Du siger at hvis man sætter effekt-forstærkeren 'lige opad' mediestreameren, vil den kunne tænde for effektforstærkeren. Hvordan fungerer dette; er det en 230V ledning, er det et specielt stik, eller er det en infrarød (fjernbetjenings-) sender?

 

Offline nielsen01

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: relæ styret af line signal
« Svar #2 Dato: Oktober 17, 2011, 17:00:28 »
   heyy der,,,,,,

 ang. din løsning nr.1 så er det ikk det helt store problem,kan godt leve med at der går et par sek. mens forstærkeren starter op,,,

  løsnind nr,2 går ikke,,, i slukket stand er der 10,5 kilo ohm over terminalerne på line-udgangen og ca 100 kilo ohm over den digitale udgang

 løsning nr.3 der har jeg nok ikk formuleret mig godt nok :-)  mediestreameren og effektforstærkeren står i et skab, og fjernbetjeningen af medieboxen sker via trådløst net,, altså via den medfølgende fjernbetjening eller smartfon,,,
 bag på medieboxen er der en H og V analog udgang,der er en digital og en optisk udgang,der er et netværks stik og et stik til lavvolts spændingsforsyning

 MVH Morten

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: relæ styret af line signal
« Svar #3 Dato: Oktober 17, 2011, 17:22:16 »
løsning nr.3 der har jeg nok ikk formuleret mig godt nok :-)  mediestreameren og effektforstærkeren står i et skab, og fjernbetjeningen af medieboxen sker via trådløst net,, altså via den medfølgende fjernbetjening eller smartfon,,,
 bag på medieboxen er der en H og V analog udgang,der er en digital og en optisk udgang,der er et netværks stik og et stik til lavvolts spændingsforsyning

Det kunne være vi skal kigge lidt nærmere på den lavvolts spændings-forsyning.
Når medieboksen er slukket eller på stand-by, er der så strøm på denne forsyning ?
Hvis der ikke er det, vil det nok være det bedste sted at koble en relæ-styring ind. :)

 

Offline nielsen01

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: relæ styret af line signal
« Svar #4 Dato: Oktober 17, 2011, 17:59:27 »
 hey pacman

 der er spænding på den hele tiden,, har oss selv tænkt tanken om at strømforbruget stiger når der bliver tændt for den,men, da den kun levere et line-signal ud,,,er det jo ikk det store strømforbrug som den bruger, har godt nok ikk målt på det,for tænkte at det nok var det med line-signalet der var det nemmeste,, i slukket er der jo nok meget tæt på 0v på udgangen ,mens når der er liv på linjen variere det vel mellem 0 og små 2 volt  så havde tænkt noget med en oprerationsforstærker til at hæve spændingen så det kan trække et relæ,og noget forsinkelse så det ikk falder med det samme igen, er elektrikker så skal nok få styr på forsyningen af printet og på de 230 v over kontaktsættet på relæet,, forøvrigt så bliver medieboxen forsynet med 9v dc så det vil jo være lækkert hvis man kunne bruge den samme forsyning

 MVH Morten

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: relæ styret af line signal
« Svar #5 Dato: Oktober 18, 2011, 20:44:45 »
Det er korrekt at bruge nogle operations-forstærkere, hvis du vil styre det af linie-udgangen.
Men hvis du kunne trække den strøm ud, som der tændes for, når man går væk fra stand-by, så ville det nok være den bedste løsning.

Du kan prøve at kigge lidt på diagrammet på denne side - det ser ud til at være fornuftigt lavet.
Der er dog én ting, jeg ikke kan lide ved dette diagram, det er at de 2 input signaler bliver forstyrret af hinanden, så hvis man har et meget fint anlæg, og trænet hørelse, vil man nok blive generet af en forringelse af lyden.
Men hvis du hører MP3 og ser film, vil du ikke lægge mærke til forskellen. ;)

 

Offline nielsen01

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: relæ styret af line signal
« Svar #6 Dato: Oktober 21, 2011, 18:27:40 »
 hej der,,,det ser spændende ud,,og kan godt li at man kan indsætte et trimpot og derved regulere følsomheden,,, du nævner problemet med de to indgange kan forstyrer hinanden,,kan man ikk bare nøjes med at tilslutte den ene kanal,eller kan i se at det skulle gi andre problemer,, jeg kan ikk lige se hvad Q1 er,,er der nogle der har tjek på det???
 og til noget helt andet,,,kan jeg bygge det på et af de her stribeprint ( eller what the fuck de nu hedder ;-)  eller er det nogle der ude som vil finde fornøjelse ved at fabrikere et rigtigt print,,,jeg har desværrer ikk udstyret til det mere  :-\

jeg prøver lige her i weekenden at måle strømforbruget i forsyningsledningen,,men det er nok ikk ret stort,, vil det være nemmer at strikke noget sammen som der reagere på det stigende strømforbrug når man tænder ????

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: relæ styret af line signal
« Svar #7 Dato: Oktober 21, 2011, 23:43:32 »
hej der,,,det ser spændende ud,,og kan godt li at man kan indsætte et trimpot og derved regulere følsomheden,,, du nævner problemet med de to indgange kan forstyrer hinanden,,kan man ikk bare nøjes med at tilslutte den ene kanal,eller kan i se at det skulle gi andre problemer,, jeg kan ikk lige se hvad Q1 er,,er der nogle der har tjek på det???

Hvis du kobler begge kanaler på, vil kredsløbet være hurtigere til at reagere.
Den aller bedste løsning ville være at have en ekstra OpAmp på; én til hver kanal, men jeg tror egentlig ikke det betyder det store.

Når en komponent har fået et navn der starter med Q efterfulgt af et tal, er denne komponent ofte en transistor eller en Mosfet.
I dette tilfælde er der tale om en Mosfet. Du kender sikkert symbolet for en transistor. Symbolet på en Mosfet er som på diagrammet jeg henviste til. Ben-navnene på en transistor er Base, Emitter og Collector. Ben-navnene på en Mosfet er Source, Gate og Drain.

Citér
og til noget helt andet,,,kan jeg bygge det på et af de her stribeprint

Jeg kalder selv 'stribeprint' for Vero-boards. (Da det oftest er firmaet Vero der laver dem; de har muligvis patent på opfindelsen).
Men det kaldes også et modul-print.

Citér
eller er det nogle der ude som vil finde fornøjelse ved at fabrikere et rigtigt print,,,jeg har desværrer ikk udstyret til det mere

Hvis det er noget, som ikke haster, vil jeg tro at sådan et print ville kunne laves for omkring 200 kr.
Disse beregninger antager at printet er 5 cm x 5 cm, og at jeg bestiller printet sammen med andre print.
Bestilles printet alene, vil det koste ca. 650 kr for et enkelt.

Det er vældig dyrt, men det er grundet at der er fragt fra udlandet også.

Printet kan nok også ætses uden større besvær. Jeg selv bruger strygejerns-metoden (indtil jeg får lyskasse). Jeg har oplevet at der kan forekomme små gennem-ætsninger, hvor kobberet mangler midt i banerne, men forbindelsen bliver normalt ikke brudt.

Citér
jeg prøver lige her i weekenden at måle strømforbruget i forsyningsledningen,,men det er nok ikk ret stort,, vil det være nemmer at strikke noget sammen som der reagere på det stigende strømforbrug når man tænder ????

Hmm, jeg tror ikke at det er en så 'sikker' måde. Hvis din medie-boks har en svagstrøm den tænder for, når man går ud af stand-by, ville det nok være nummer 1, ellers er det muligvis 'line-signalet', der er den bedste måde..

PC-Elektronik har nogle 1458'ere til lav pris. Normalprisen er ca. 5 kr/stk excl. moms, men hos PC-Elektronik koster den under 1,50.
(bare skriv 1458 i søgefeltet). Han har også MTP 3055.

Bemærk: Deres strømforsyning på "Figure 3" er elendig. De har ikke stabiliseret den. Det vil være meget bedre at bruge en transformer af ringere kvalitet og så sætte et par kondensatorer og en spændings-regulator på.
Men da du allerede har en strømforsyning på 9V, behøver du ikke tænke på dette. :)