Udlodning af eprom (Læst 4358x)

Offline Dani

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Udlodning af eprom
« Dato: November 21, 2014, 17:36:50 »
Er der nogen her der ved hvor man kan få loddet en 28-ben eprom ud og i sat en sokkel? - Det er til 5-6 styrebokse til biler, og det er nok bedst at bruge det rigtige værktøj til opgaven :)
Helst i Københavns området men også Sjælland. Har kontaktet 5 montage virksomheder, men de har ikke tid eller svarer ikke.

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: Udlodning af eprom
« Svar #1 Dato: November 21, 2014, 19:37:36 »
Ingen vil kunne garantere dig at eprom en overlever operationen. Men man kan komme langt ved at aflede varmen på benene på komponentsiden med metal samtidig med at man udlodder EPROMen.
Da jeg lavede den slags arbejde monterede jeg samtidig en køleplade på komponenten (med kølepasta imellem IC og køleplade).
Du må kunne finde et Radio & TV / Elektronik værksted der kan udføre operationen hvis du ikke selv tør :)

Grunden til at jeg svarer er at jeg ikke kan se du har overvejet service virksomheder  - men kun produktions ditto :P
« Senest Redigeret: November 21, 2014, 20:20:38 af janengelbrecht »

 

Offline Dani

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Udlodning af eprom
« Svar #2 Dato: November 22, 2014, 14:48:16 »
Tak for svar, jeg vil lige prøve at finde et elektronik værksted, men alternativt kunne jeg selv klippe benene og så lodde et ben ud af gangen. Jeg skal bare udlæse indholdet af eprom'en for at brænde en ny, og tænker at lodde ledninger på resten af benene på eprom'en.

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: Udlodning af eprom
« Svar #3 Dato: November 22, 2014, 19:06:54 »
Advarsel.....hvis du klipper benene af og så senere vil lodde ledninger på resterne af disse. Overvej lige den termiske problemstilling. Meget mere varme vil afsættes i selve chippen da der nu skal varmes meget mindre materiale op iform af ben/tilledninger. Så måske sænke temperatur på loddekolbe.
« Senest Redigeret: November 22, 2014, 20:39:06 af janengelbrecht »

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Udlodning af eprom
« Svar #4 Dato: November 23, 2014, 22:30:04 »
 Brug en godt varm varmluftpistol , det har jeg gjort med både fet transistore og diverse ic'er , og jeg har ingen dårlige erfaringer , men den skal være varm ikke lunken så tager det forlangt tid , og så opstår der et termisk problem
 Tage ,
    jammerbugten