BGA lodning til retroprojekt (Læst 3557x)

Offline ltt

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
BGA lodning til retroprojekt
« Dato: Februar 25, 2021, 10:49:57 »
Hej, ny bruger her, men håber at I kan hjælpe.
Jeg har gang i et lidt skørt retro-computerprojekt, der kræver BGA lodning. Jeg så et video, om at lave verdens hurtigste iMac G4 (cirka). Hvilket går ud på at aflodde den gamle cpu og pålodde en ny.
Jeg har skaffet den “nye” cpu, som har er reballed, men har selvfølgelig ikke udstyret eller erfaringen til at lodde en chip på. Jeg tænker, at der er 99,5% chance for at ødelægge tingene, hvis jeg går i gang med ovn + varmluftspistol.
Så, har I nogle idéer til hvem jeg kan kontakte? Jeg har skrevet til forskellige firmaer, og der er nærmest ingen som synes det lyder sjovt at hjælpe med, eller overhovedet kan. Kan det virkelig være sandt?

Her er link til videoen (den proces jeg skal have foretaget er fra ca. 34:10): https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiN6cDx4ITvAhXO-6QKHaPMDo0QwqsBMAJ6BAgGEAM&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DSnpdLt4OIFs&usg=AOvVaw3TYeyzLAqQ7cguaHaHniyc

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: BGA lodning til retroprojekt
« Svar #1 Dato: Februar 25, 2021, 11:20:04 »
Jag kender til et firma som burde kunne klare dette - men jeg er ret sikker på at de ikke vil.

Grunden er at deres ovn er rigtig god - men at få processen med at lodde deres print perfekt medførte at de har eksperimenteret en hel del inden det faldt på plads.

At så tage et (for dem) ukendt print og have en eneste chance til at få det korrekt - den tager de ikke, helt enkelt. Havde de måske 20 st at trimme processen på havde der måske været en chance.

 

Offline ltt

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: BGA lodning til retroprojekt
« Svar #2 Dato: Februar 25, 2021, 13:13:24 »
Okay, ærgerligt, men fair nok selvfølgelig. Det er jo en maskine fra ca. 2002, så chippen er ikke så stor igen, og dermed heller ikke med så stort et array.

Ud fra videoen, tænkte jeg blot, at det måske var en overkommelig opgave, men der kan man bare se :)

Tak for svar.