hvordan ensretter jeg (Læst 5228x)

Offline nikolaj_s

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
hvordan ensretter jeg
« Dato: Februar 12, 2014, 00:07:01 »
Jeg har fundet ud af strømmen sendes tilbage fra mit batteri og over i min transformator som lader det op. Eller dioden på den lyser i hvert fald på transformatoren efter jeg har trukket stikket ud af transformatoren.  Er der en måde at ensrette strømmen så den kun kan løbe fra transformator til batteri og ikke omvendt? Forbruger er 8A Max. Og så er spændingen 12V

Mvh Nikolaj

 

Offline kjoller

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 8
    • Vis profil
    • The Electronic Map Room
Sv: hvordan ensretter jeg
« Svar #1 Dato: Februar 12, 2014, 10:40:35 »
Måske har jeg ikke fulgt nok med, men er der et kredsløb man skal forholde sig til?

Det korte svar ville være "En diode", hvis grundlæggende formål er at ensrette (og så er der alt det andet, fx lys og den slags).

Er det evt. en kondensator, der holder gang i dioden?

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: hvordan ensretter jeg
« Svar #2 Dato: Februar 12, 2014, 15:19:23 »
Alle mine Switch Mode adaptere har lys i lysdioden efter jeg har pillet dem ud af stikkontakten.....spolen og udglatningskondensator holder liv i lysdioden nogle sekunder efter afbrydelse af 230V AC.....kan det være det vi taler om ? Uden konkret kredsløb er det svært at gøre andet end at gætte her :)

 

Offline nikolaj_s

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hvordan ensretter jeg
« Svar #3 Dato: Februar 12, 2014, 17:21:47 »
Nej det er batteriet der holder liv i lysdioderne. Så strømmen løber altså også bagud.

Der er en strømforsyning og et batteri og så et lille forbrugskredsløb sluttet batteriet.
Strømforsyningen har til formål, lade batteriet op.
Derfor skal det være så strømforsyningen kun lader batteriet op, og strømmen ikke kan løbe tilbage fra batteri til strømforsyning.
Strømforsyningen kan leverer 6,5 A så tror ensretteren skal være 7 A for at være på den sikre side, dog er det jo ufattelig stor forbrug til en diode.
Er jeg helt uforståelig?

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: hvordan ensretter jeg
« Svar #4 Dato: Februar 12, 2014, 17:51:53 »
Hej Nikolaj,

En silicium diode har at spændingsfald af omkring 0.7Volt. Hvis du har 7A det er 0.7V x 7A = 4.9Watt (varme).

En schottky diode har kun 0.3Volt. Så 0.3V x 7A = 2.1Watt varme.
Den her http://www.vishay.com/docs/94208/94208.pdf sammen med en 9K/W køleplader http://elektronik-lavpris.dk/p115561/SK59/37,5/SA_Heatsink_for_TO220_42,7x12,5x37,5mm._9K/W/ og du har en temperatur af 2.1W x 9K/W = 25° + 18.9° = 43.9°.

Eller med en ideel diode:
http://www.linear.com/product/LTC4357
Men det er luksus. :)

gerd

 

Offline nikolaj_s

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hvordan ensretter jeg
« Svar #5 Dato: Februar 13, 2014, 19:11:22 »
Det er et meget fint svar :-) tak for hjælpen