udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv (Læst 6686x)

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv
« Dato: December 21, 2011, 01:52:37 »
Hej EF.

Længe siden?

Nå, men, jeg har kigget på 5 styk LED pærer der giver 6000 kelvin (Til mine reptiler) til ca. 250 kr ialt for de 5 styk.
De har en levetid på 50000 timer (Står der)

Spørgsmålet er, hvor stor regnings forskel vil jeg kunne se på 5 styk 3W pærer i 50000 timer i forhold til 5 styk 60W på måske 5000 timer?

Hvad jeg kan se, er forholdet forholdet 1:2
Så jeg bør kunne spare det halve på LED pæreren?

Lidt hjælp søges.

Mht. Den normale pærer, så hedder den Neodymium Spot Bulb og er på 60 Watt.

Hvad vil min samlede regning lyde på hvis jeg brugte 5 LED pærer, og hvad ville den lyde på ved 5 normalt 60 watt pærer?

På forhånd tak.

Mvh. Danni.
PS. er igang med at undersøge hvor meget jeg kan få min elregning ned på, derfor søger jeg lidt hjælp.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Anders F

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv
« Svar #1 Dato: December 21, 2011, 06:49:47 »
Hej Danni,

Du glemmer en væsentlig faktor; hvor meget du betaler pr. kWh ?

Hvis du skifter 5 stk 60W ud med 3W og lader dem brænde i 5000 timer sparer du ca. 350 kroner hvis du betaler 1,7kr pr. kWh.
(Og jeg har taget højde for din investering på 250 kroner, samt at dine halogen ville være skiftet 2 gange inden for de 5000 timer)

Men det kommer igen án på hvor tit dine halogen pærer springer.
« Senest Redigeret: December 21, 2011, 06:52:04 af Anders F »

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv
« Svar #2 Dato: December 21, 2011, 10:04:11 »
Hej Anders.

Det var nu bare en normal 60 watt pærer, og ikke en halogen pærer :)
Og jeg aner faktisk ikke hvor længe sådan en pærer holder, altså en alm. 60 watt

Og du har ret i det med el prisen, men, jeg aner faktisk ikke hvad jeg giver for el.

Men, vi er enig om at hvis jeg køber 5 LED pærer til ca. 250 kr, så bør jeg kunne spare en masse EL penge i fremtiden?
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Anders F

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv
« Svar #3 Dato: December 21, 2011, 11:13:48 »
Ja, det er vi helt enige i, det første år giver det nok ikke det store, da det jo er her du laver investeringen. Men de næste mange år skulle det gerne give et + til dig ;)

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv
« Svar #4 Dato: December 23, 2011, 20:19:43 »
Det bliver dejligt.

Så skal jeg bare have fundet nogle erstatninger for G(et eller andet) halogen pærerne som sidder i loftet og bruger 12 volt, samt nogle 230 volts LEDs pærer til G9 soklen... :)

Som lyser hele vejen rundt (som en rund pærer)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv
« Svar #5 Dato: December 24, 2011, 01:00:53 »
Hej. Bare som suplement.
Jeg målte på min 150W hqi lampe som hang over mit saltvandsakvarie.. forbruget på sådan en ( gammel model og ikke elektronisk balast) var iflg min watt måler ca 4000 om året hvis den var tændt 24/7 så ca 2000. Så skiftede jeg til 60w led, som jeg bare køre på et par strømforsyninger (2 skt 32v 1 amp) og det koster mig ca 450 kr.
Mine leds er 10w  blandet 7000k og 10000k fra kinaland, og har kostet mig omkring 200 kr for 6 stk. Måske holder kinaled ikke til de 50000 timer, men for omkring  33 kr er det jo til at overse at skifte dem hvis de kun holder det halve.
Man kan også købe sig fattig i dyre led controlleres men jeg køre fint med 2 gamle bærbare pc strømforsyninger.

held og lykke med det

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv
« Svar #6 Dato: December 25, 2011, 19:35:49 »

 Jeg er ikke ekspert i repitler, men mener at vide at de gerne vil have lidt varme

 Hvis du skifter fra glødelamper til led'er skal du måske til at varme på tariet, for at undgå at de har det for koldt

 Hvis det er Sydamrikanske træ levendene frøre, du har så opload nogle billeder, de er smukke

 Der burde være et off-tropic område her på forumet, til ting der ikke har noget med elektronik at gøre

 Tage
 - jammerbugten

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv
« Svar #7 Dato: December 30, 2011, 19:48:01 »

 Jeg er ikke ekspert i repitler, men mener at vide at de gerne vil have lidt varme

 Hvis du skifter fra glødelamper til led'er skal du måske til at varme på tariet, for at undgå at de har det for koldt

 Tage
 - jammerbugten
enig.
60W glødepære = 60W varme. så meget af det der "spare helvede led fis i en hornlygte" ;) kommer til at koste lidt mere på varme-regningen!
« Senest Redigeret: December 30, 2011, 19:49:34 af Jesper_Munkholm »
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: udregning af el forbrug hos E27 LED pære osv osv osv
« Svar #8 Dato: Januar 05, 2012, 23:52:06 »
Hej Tage.

Tak for din fine besked ;)
Jeg husker som ment altid varmen, de kommer ikke til at fryse.

Mht. Billede skal jeg da nok prøve at få lagt nogle op af mine Firben som jeg har pt.

Mvh. Danni.

PS. Til folk der har interesse i frøer, så er frøgruppen.dk og dendromania.dk også et godt valg.


 Jeg er ikke ekspert i repitler, men mener at vide at de gerne vil have lidt varme

 Hvis du skifter fra glødelamper til led'er skal du måske til at varme på tariet, for at undgå at de har det for koldt

 Hvis det er Sydamrikanske træ levendene frøre, du har så opload nogle billeder, de er smukke

 Der burde være et off-tropic område her på forumet, til ting der ikke har noget med elektronik at gøre

 Tage
 - jammerbugten
Mvh. Danni Hansen.