Hvilket komponent skal jeg bruge? (Læst 2187x)

Offline Suniv2

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hvilket komponent skal jeg bruge?
« Dato: April 13, 2023, 20:46:15 »
Hej jeg er i gang med at lave et kontrol pult som skal styre skiftespor til modeltog.
jeg ønsker at have en switch som skifter skiftesporet and på hvilken vej jeg bevæger den.
den skal også tænde et led lys på kontrol pulten, men problemet er at for at skifte skiftesporet skal man kun bruge et lille puls på 1 sekund men lyset skal stadig være tændt og skal slukke når jeg skifter swichen til den anden side, for at skifte skiftesporet tilbage.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 178
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hvilket komponent skal jeg bruge?
« Svar #1 Dato: April 14, 2023, 06:54:54 »
At lave en funktion som gør dette er ikke et større problem.
Hvis man tager en omskiftere med dobbel pol kan man bruge den ene pol til lyset og den anden pol til at skabe pulserne.

Pulserne skabes relativt let med nogle kondensatorer, lidt modstande og en transistor eller 2.

Alternativt bruger du en ICM7555 som timerkreds og trigger den med skiftningen af omskifteren.

Problemet jeg ser er at der ikke er nogen måde at se hvordan status på sporskiftet faktisk er når man tænder for hele systemet. Altså at omskifterens position ikke er låst til sporskiftets position.

Og da jeg ikke ved hvilke spændinger det drejer sig om, hvor stor strøm som skal pulses osv. er det svært at komme videre.