Hjælp til Stand-By-Powersupply (Læst 3166x)

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til Stand-By-Powersupply
« Dato: September 27, 2011, 17:50:09 »
Jeg er ved at bygge en helikopter, og for at må flyve i den om natten, skal man have dette instrument på en altnernativ energikilde end de primære flyveinstrumenter.

http://www.mglavionics.co.za/Infinitec/Manuals/AV1.pdf

Den bruger blot 38 mA med baggrundsbelysning.

Det skal være sådan, at hvis strømmen går, så kører dette, og kun dette, instrument videre på et lille 12v batteri i mindst 30 min. Batteriet skal kunne lade / vedligeholdes under normal drift, og batteriet skal have en super holdbarhed så man ikke oplever det ikke virker den dag man skal bruge det.

Nogle gode ideer?
« Senest Redigeret: September 28, 2011, 19:09:40 af chaospilot »

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Stand-By-Powersupply
« Svar #1 Dato: Oktober 06, 2011, 21:18:23 »
 
 En ADI/HSI er mig noget skrabet  at klare sig med om natten, du skal vel også have en VOR eller GPS  jeg ville som minium også have en VHF, en hvid/rød kortlampe, belyning af højdemåleren, e.c.t.
 men det er en helt anden sag
 
 monter et relæ der bliver trukket af flyets hovede strømforsyning, når den forsvinder falder relayet og skifter essentielle services til et alternativt batteri

 Tage

 

Offline bok

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Idé til opladning af batteriet
« Svar #2 Dato: Oktober 11, 2011, 08:33:27 »
jeg mindes engang at have lavet noget lignene, ved hjælp af dioder.
Tror bare du kan tage en almindelig diode og sætte med spæreretning mod plussiden af reserve batteriet(så strømmen kun kan løbe ind i batteriet)  så sætter du en modstand som ladder med de ampere/spænding som batteriet skal have. Der skal nok regnes lidt på forsyningskredsløbet, så dioden vil afbryde når reservebatteriet er opladt(pågrund af 12 volt på den ene og den anden side giver 0 volt over dioden).

 

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Stand-By-Powersupply
« Svar #3 Dato: Oktober 12, 2011, 13:52:56 »
@Tage

Jeg henholder mig til den BL der beskriver MEL for fremførsel af luftfartøjer om natten. Et af kravene er en dreningsviser (den type der viser rate 1 drej) og dertil lys i cockpit mv. Du kan selv hente hele BL'en på transportstyrelsens hjemmeside.

Resten af instrumenterne (ADI, HSI GPS osv. skal være forsynet af flyets normale forsyningskilde og er dermed tilgængeligt under normal operation.

@bok

Jeg har tænkt over diodeløsningen med relæ. problemet er, at når man slukke maskinen ned, så vil standby instrumenterne køre videre, og dermed aflade standby batteriet.

Det er fint nok for det lades jo op igen næste gang man starter maskinen op, men den skal så fuldtoplades inden man kan tillade sig at få et motorbortfald. Det må man lige have programmeret ind i ECU'erne :-)

jeg tror bare jeg laver en rigtig gammeldags løsning med en manuel kontakt som man har det i de store maskiner, som forsyner COM og drejningsviser.

Alt jeg behøver er så en vedligeholdelseslader og et batteri der er let til forsyning af standby strøm.

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Stand-By-Powersupply
« Svar #4 Dato: Oktober 12, 2011, 23:21:04 »

 Du har vel en eller form for "  Avionics  Main " switch, den kunne laves ned et extra dæk, der slukker for strømmen fra dit aux. batteri
 så vil dit aux. batteri være opladet når du starter