Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag (Læst 7619x)

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Dato: August 10, 2019, 18:26:48 »
Hej
Jeg har en kammerat som har 3 stk. LK  IHC wireless Lampeudtag med Relæ on/off model: 505DA504
De er en af gangen begyndt at tænde / slukke af sig selv ... sidder i en installation der ca. er 6 år gammel, hvor de er monteret inde i et skab hvor der forment ligt godt kan blive varmt.

Jeg har taget dem alle ud for egentligt bare at købe nogle nye.... men inden da har jeg lige skilt en ad, og efter lidt måling er de  tydeligt at der sidder en Vishay 0.27uF 400V MKT373 kondensator i serie med Fase til "strømforsyning" i enheden og den har nu kun ca. 0.1 uF over sige ... jeg har loddet den ud og "hængt" en 0.33uF 600V på istedet som jeg lige havde liggende og så virker den fint igen.....

Så er det bare lige at finde den rigtige kondensator der passer printet og som kan være i enheden.

Når jeg leder rundt omkring kan jeg sagtens finde kondensatoren, men der er 13 ugers levering på 0.27uF version og hvis jeg stepper op på 0.33uF så har f.eks mouser den, men her kommer der lige $20 på levering

https://www.mouser.dk/ProductDetail/594-2222-373-51334

Er der nogen der har en ide til at skaffe en 3-5 stykker til en rimelig pris?

Ca. mål 17x13x6mm og ca 15mm mellem benene

« Senest Redigeret: August 10, 2019, 18:28:21 af Jakobsen »

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Svar #1 Dato: August 11, 2019, 09:30:27 »
Jeg håber at du har kikket efter en X eller X2-kondensator. Samme værdi men selvlægende og lavet til at ikke kortslutte og give brand.

Hvor man så kan købe dem ved jeg ikke.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Svar #2 Dato: August 11, 2019, 10:27:10 »
Det er jo derfor jeg går efter den originale for at den passer og har samme sikkerhed....
men må jo så også forvente at problemet kommer tilbage om 6-10 år  :(

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Svar #3 Dato: August 11, 2019, 11:32:57 »
Nja - selvfølgeligt skal man have samme sikkerhed - men man kan til vis del mindske aldrendet ved at have en modstand i serie med kondensatorn.

Man skal selvfølgeligt regne lidt på det men er originalet 270nF og det hele er kopplet til 230V bliver det jo 50Hz. Dette giver en reaktans på ~11,8k og dermed en strøm på ~20mA.

Vid den strøm kommer et f.eks. 220 Ohm modstand at give et spændingstab på 1V - men en bedre beskyttelse af kondensatoren ved transidienter på el-nettet.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Svar #4 Dato: August 11, 2019, 14:34:18 »
Det ser ud til at der er tænk meget over sikkerhed i LK enhedden der er både modstand i serie, sikring og diode. Det hele power også op men når relæ'et trækker er der ikke strøm nok pga kondensatoren.

Det er nu pænt lavet i en høj kvalitet og der er faktisk ret mange komponenter i enheden.
Det er nok også derfor de er relativ dyre.

Jeg har fundet en anden kondensator hos conrad (X2) som er lager og noget billigere i shipping godt nok 330nF (i stedet for 270nF) så der vil gå lidt mere strøm, men hvis det er normalt at kapaciteten er på en 1/3 del efter 6 år så er den jo lige i øjet om et 1 års tid og med lidt held virker det også om 10 år.

https://www.conradelektronik.dk/p/wima-mkp-4-033uf-10-400v-rm15-mkp-foliekondensator-1569428

Kan i øvrigt se på nettet, at det med at den blinker er et kendt problem der får folk til at købe nye enhedder,

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Svar #5 Dato: August 11, 2019, 15:00:58 »
OK, har de allerede beskyttet med en modstand skal man selvfølgeligt ikke lægge flere til.

Men ja, at kondensatorerna langsomt "brændes" væk er "normalt" desværre.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Svar #6 Dato: August 15, 2019, 16:56:47 »
Har fået kondensatorer fra Conrad, loddet dem i, passer perfekt og det fungerer i alle 3 units  :)