Meget varm step motor (Læst 4795x)

Offline ElGuapoDK

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Meget varm step motor
« Dato: Juli 16, 2017, 18:11:12 »
Hejsa
Min første post. Håber jeg bliver god nok til det her ballade til selv at kunne hjælpe med noget. Jeg har en smule elektronik erfaring fra ungdomsskole og kurser osv, men er 43 så det er "lidt" tid siden, og jeg har arbejdet med IT siden og først samlet loddekolben op igen fornyligt.

Jeg har bygget et lille setup med en Arduino + Adafruit motor shield og en billig stepmotor, og det hele virker fint, bortset fra motoren bliver fuldstændig vanvittigt varm. Jeg har læst at step motorer bliver varme, men det er jo helt af sporet, man kan slet ikke røre ved den og den lugter skønt af kogende elektronik.

Har jeg bare købt en for billig motor (73 kr, let elektronik), og hvordan afhjælpes step motror varme generelt, - der bliver jo vulkan-varmt inde i det lille kabinet den skal sidde i.

På forhånd takker
Mvh Jesper : )

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Meget varm step motor
« Svar #1 Dato: Juli 17, 2017, 08:54:40 »
Hej og velkommen

I en step motor skifter man strømmen gennem viklingerne i en sekvens og motoren kører den ene eller anden vej, så langt så godt  :)

Men hvis man ikke "afbryder" strømmen når motoren ikke skal køre så går der stadig strøm i viklingen og det er nogle gange godt da motoren så er "Låst" du kan ikke dreje den manuelt men til gengæld afsætter du den effekt som du sender ind i viklingen f.eks ved 12V og måske 1A er det lig 12W og ja det bliver varmt.

Det afhænger af hvad din motor er beregnet til af forsyningsspænding mange er faktisk kun til 5V men køre pænest ved en højere spænding og en modstand i serie,
også din styring kan være lavet på flere måder, nogle har et ben hvor du kan enable/disable strømmen fra CPU når den holder stille.
Nogle har indbygget strømstyring som kan ændres nor den holder stille og er låst.
Andre har en overlejret frekvens til at få stepmotoren til at køre jævn ved forskellige hastigheder. Der er mange muligheder og der opfører sig desværre ikke ens.

Går ud fra din styring også bliver meget varm?
Pas på du ikke brænder den af.
Det første du kan gøre er at sænke spændinge til noget lavere og se om din motor stadig kan trække det den nu skal uden at blive så varm.

Du må meget gerne komme med info på:
Motor spænding / strøm gerne et link til den
Din motorstyring gerne link
Hvilken forsynings spænding bruger du?
Hvad skal motoren bruges til (her tænker jeg på belastning)?


 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: Meget varm step motor
« Svar #2 Dato: Juli 26, 2017, 13:53:45 »
Husk at en stepper motor bør drives med konstant strøm og ikke konstant spænding. Den fejl begik jeg selv, da jeg byggede en 3D printer. Magnetfeltet i en spole er givet ved antal viklinger gange strømmen. Det er altså strømmen, der styre stepper motorens kraft.

Jeg løste problemet ved at koble en spænding/strøm regulator før h-broen. Skrue spændingen fuldt op og herefter justere strømmen, så den passer med det ønskede(0.4A eks).

 

Offline ElGuapoDK

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Meget varm step motor
« Svar #3 Dato: August 19, 2017, 20:39:32 »
Hej igen, og mange tak for velkomsten, og tak for svar og beklager forsinket opfølgning, - jeg har arbejdet hårdt på andre aspekter af mit projekt (kort sorterings maskine), men nu er jeg ved at være der hvor jeg skal til at samle op på arduino delen igen.

Setuppet er som nævnt et adafruit motor sheld og en billig 12V/400mA noname step motor. Jeg har UIN jumperen sat på shieldet og motoren får derved power via barreljack på arduinoen hvor jeg har en 12V/2A power supply i. Belastning på akslen er i nuværende prototype vægten af den stak kort der er loadet i magasinet, - 100 steps ca. hver 3 sek.

Jeg har ikke umiddelbart bemærket at selve controlleren/shield bliver varmt, men motoren bliver så hed at det kan mærkes for enden af en 12cm lang 6mm aksel påspændt med en kobler, men det jo også en slags heatsink.

Jeg har undersøgt lidt på baggrund af jeres svar, og jeg tror simpelthen bare jeg skal kalde en funktion så den slipper taget i spolerne når den ikke kører, det betyder ikke noget for funktionaliteten at den ikke aktivt bremser rotation.

stepperMotor.release() : Release the holding torque on the motor.  This reduces heating and current demand, but the motor will not actively resist rotation.

Jeg har ikke leget med det endnu, men det ser lovende ud.

Jeg har godt stødt på begrebet h-bro, og tænker at det sikkert også er sådan et kredsløb der er i et adafruit motor shield, men er ikke helt skarp på hvad sådan en fætter rent faktisk gør, og har også bildt mig ind at sådan et shield bare styrer det hele for mig hehe.

Tusind tak for input, jeg føler mig helt overbevist om at den der release() funktion vi løse problemet.

Stepper
https://www.let-elektronik.dk/motor/stepper/small-stepper-motor

Controller
https://www.adafruit.com/product/1438

MVH Jesper