ohms lov: U & I (Læst 7014x)

Offline akje0035

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
ohms lov: U & I
« Dato: April 15, 2014, 21:02:02 »
Der er noget jeg ikke forstår. Måske er der nogen her der kan hjælpe:

I en folkeskolebog står der (på samme side):

"Hvis spændingen nedsættes fra 24 til 12 V øges strømstyrken fx fra 3 til 6 mA.
Hvis spændingen sættes op fra 6 til 30 V mindskes strømstyrken fra fx 20 til 4 mA.

(...)

R=U/I
Hvis modstanden er uændret og spændingen falder, falder strømstyrken også."

Som jeg forstår det: sænkes spændingen, stiger amperene, Sænkes spændingen, falder amperene.

Hvordan kan begge udsagn være korrekte?

Tak.

 

Offline Leonard

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 67
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
    • RC Trucks
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #1 Dato: April 15, 2014, 21:15:17 »
Begge udsagn kan ikke være sande, de siger jo det modsatte.

Men lad os tage det første regnestykke:
24v og 3mA giver en modstand på 8000 ohm
12v og 8000 ohm giver en strøm på 1,5mA
Altså er det her den er gal, det første udsagn er falsk.

Det andet regnestykke passer heller ikke:

6v og 20mA giver 300 ohm
30v og 4mA giver 750 ohm

Men hvis det vendes om, så det er 6v og 4mA giver 1500 ohm, så passer det fint med 30v og 20mA
ligesom det også passer fint i det første tilfælde, hvis der byttes rundt på tallene, så mon ikke det er dig der læser bogen lidt forkert ?
Thomas Leonard

 

Offline akje0035

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #2 Dato: April 16, 2014, 09:54:58 »
Tak for svar.

Ja, det er helt klart min forventning at jeg læser bogen forkert.

Jeg tager lige billeder af siderne og lægger dem op senere i dag.

 

Offline akje0035

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #3 Dato: April 16, 2014, 14:34:00 »
Siden hvor det står er vedhæftet her. De aktuelle udsagn er markeret op med rød. På siden før denne tales der om 'Transformation'.

Håber det kan læses.

 

Offline kjoller

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 8
    • Vis profil
    • The Electronic Map Room
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #4 Dato: April 16, 2014, 14:49:31 »
Det må simpelthen være smuttet i redigeringen? Nu har jeg siddet og stirret på det et par gange, og jeg kan ikke få det til at give mening

Der står rigtigt nok to modsatte ting i bogen.

En defensiv lærer vil naturligvis hævde at det er et pædagogisk trick til at få dig til at tænke over det ;)

Jeg håber at bogen er en førsteudgave, så kan man håbe at det bliver rettet i den næste udgave.

Det er derfor det er godt at kunne læse matematik. Jeg havde en professor der sagde "En god integral kan være mere sigende end et helt kapitels tekst".

 

Offline akje0035

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #5 Dato: April 16, 2014, 15:07:01 »
Jah.. Men jeg husker også noget med en transformator-ligning og at wattene er de samme på henholdsvis primær- og sekundærsiden -og i så fald er det jo rigtigt at amperene skal halveres ved en fordobling af spændingen.

Wikipedia skriver: "En simpel tommelfingerregel for beregning af spændingen i sekundærspolen er: spændingen følger viklingerne. Det betyder, at hvis antallet af viklinger i sekundærspolen er dobbelt så stort som i primærspolen, så er volttallet i sekundærspolen dobbelt så stort som i primærspolen. Amperetallet halveres så i henhold til den fysiske lov om energiens bevarelse (hvis man ser bort fra varmetab mm.

Et eksempel: Der føres 12V og 1 amp ind i primærspolen, det er i alt 12 watt. I primærspolen er der 200 viklinger, i sekunderspolen er der 400. Antallet af viklinger fordobles altså, så fordobles volttallet også, så der nu er 24V, og da watt-tallet stadig skal være 12 halveres antallet af ampere, så der nu kun er 0,5 amp."

Såh.. men samtidig: hvis jeg har et kredsløb med en elpære og et batteri og jeg tilslutter endnu et batteri sådan at spændingen fordobles - så vil amperene jo også blive fordoblet jævnfør ohms lov.

Hvad er op og ned?

 

Offline Leonard

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 67
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
    • RC Trucks
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #6 Dato: April 16, 2014, 19:10:32 »
Formlen for Watt er ikke den samme som Ohms lov, men den ligner.

P = U * I (mener det er P, der bruges om effekten)

og det ligner jo U = R * I
Thomas Leonard

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #7 Dato: April 16, 2014, 21:18:02 »
Ja de to steder du markere i bogen modsiger hinanden og ja det er det øverste der er forkert.

Men det sker altid at der er fejl i lærer bøger men at der er fejl omkring så grundlæggende ting er sørgeligt.

Selv i mine "ingeniør bøger" er der fejl, så det er bare noget der sker men har din lærer ikke sagt at dette er forkert ?

Det med transformatoren gælder kun ved AC altså VA og faktiske ikke ved real effekt.

Mvh
« Senest Redigeret: April 16, 2014, 21:24:08 af bws »

 

Offline akje0035

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #8 Dato: April 17, 2014, 07:54:53 »
Tak for jeres svar.

"Det med transformatoren gælder kun ved AC altså VA og faktiske ikke ved real effekt."

Så det vil sige at ved hjælp af en transformator kan man i princippet helt selv bestemme hvor meget af energien der skal ligge hos spændingen og hvor meget der skal være i form af strøm (så at sige)(iforbm AC)? Jeg havde fuldstændig glemt at differentiere mellem AC og DC!

Jeg har kontaktet forlaget og linket til den her tråd. Så måske bliver det rettet. Vedrørende det øverste på siden har jeg tænkt på at de jo bare kan have glemt at angive at det drejer sig om AC i forbindelse med en transformator? For hvis det drejer sig om det er det vel rigtigt nok det der står?

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #9 Dato: April 17, 2014, 15:12:36 »
Så det vil sige at ved hjælp af en transformator kan man i princippet helt selv bestemme hvor meget af energien der skal ligge hos spændingen og hvor meget der skal være i form af strøm (så at sige)(iforbm AC)?

ja i teorien men jo mere strøm man vil have jo kraftigere skal trådningen også være, det er 1 af grunden til at man ikke rigtig bruger transformatorer til psu konstruktion mere.

Vedrørende det øverste på siden har jeg tænkt på at de jo bare kan have glemt at angive at det drejer sig om AC i forbindelse med en transformator? For hvis det drejer sig om det er det vel rigtigt nok det der står?

nej Ohms Lov gælder ALTID, eller næsten altid den gælder ikke på et kvante niveau ;) så det er forkert.


 

Offline akje0035

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: ohms lov: U & I
« Svar #10 Dato: April 17, 2014, 21:50:27 »
OK, tak.

Det er taget til efterretning.