Hjælp til at identificere komponenter i stik (Læst 2648x)

Offline Cectas

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til at identificere komponenter i stik
« Dato: Januar 06, 2020, 09:18:55 »
Hej alle
Jeg står med en lidt atypisk problemstilling og har brug for noget hjælp. Min airbaglampe i bilen lyser, og har efter 2 måneder opgivet at fikse det og det autoriserede værksted kan kun tilbyde at skifte ledningsnettet i bilen.

Jeg har fået at vide, at det er dette stik (vedhæftet på billede 1 og 2) som fejler noget. Jeg har udskiftet stikket 3 gange, og værkstedet påstår stadig det er stikket, men kan ikke fortælle mig hvad der er galt med det, da de ikke selv kan fortælle hvilke komponenter der er i. Stikket kan ikke fås fra ny og er svært at finde som brugt.

Nu leder jeg efter en fagperson, som præcis kan fortælle mig hvilke komponenter der er i stikket, og hvordan man kan måle om stikket virker. Da jeg må erkende jeg ikke ved nok om det selv.

Lidt baggrundsinfo:
Der er konstateret forbindelse fra den orange ledning hele vejen op til hvor stikket kobles på. Der er konstateret forbindelse fra den grønne ledning til det første ben ved det røde komponent (se billede 3).

Håber der er nogle derude, som kan hjælpe mig  :)
Tak på forhånd.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at identificere komponenter i stik
« Svar #1 Dato: Januar 06, 2020, 09:39:22 »
Den røde er en kondensator på 470nF, 63V. Det er en standard foliekondensator.

Den gule kan jeg ikke se ordentligt pga. dårlig billedkvalitet. Den kan være en sikring, kondensator eller modstand.

Mit umiddelbare gæt er at det er en sikring og den er brændt. Da det virker til at være en airbag-dummy  og jeg ved fra min udlæsning af airbag-data at trigger-spolen ligger på omkring 2 Ohm kan det være værd at teste at måle den gule og er det ikke kontakt så montere et 2 Ohm modstand over den.

EDIT: Det kan være en speciel sikring som brænder meget let og som simulerer en airbag. En hurtig udregning giver at den ska brænde ved 100mA og den skal gøre det HURTIGT! Det enkleste er nok at tage en 2 Ohm modstand men sørg for at det kan brænde op uden at sætte ild i noget!
« Senest Redigeret: Januar 06, 2020, 13:23:35 af Icecap »

 

Offline Cectas

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at identificere komponenter i stik
« Svar #2 Dato: Januar 13, 2020, 12:05:01 »
Hej Icecap
Undskyld det sene svar, men har haft lidt travlt. Men tak for svaret :)

Jeg tog lige et andet stik, det er til samme selestrammer bare i den anden side. Det så lidt anderledes ud, men tænker komponenterne i er de samme, men her er det lidt nemmere at se, og så er det en lille rød dims i stedet.
Jeg tror selv der står 102 YKC, hvad det end betyder.

Har du et bud på hvad det er? og tusind tak for hjælpen ind til videre :)

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at identificere komponenter i stik
« Svar #3 Dato: Januar 15, 2020, 09:04:27 »
Umiddelbart (uden at måle) betyder "102" 10 + 2 st '0' = 1000.
Det kan være pF hvilket bliver 1nF - og det passer ret godt med kapslingen.

Men det kan også være et præcisionsmodstand selv om at jeg aldrig har set dem i den kapsling.

Hvis det ikke er en "blindprop" som indikerer at der IKKE er tilsluttet en virkelig airbag (altså faker en airbag) mistænker jeg ret meget at den er en modstand eller sikring.

Er det en ledning til en virkelig airbag er det ret sikkert en kondensator.