Hjælp til negativ PSU projekt - nyt problem. (Læst 9986x)

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Hjælp til negativ PSU projekt - nyt problem.
« Svar #15 Dato: Februar 16, 2016, 03:16:29 »
hey

først ville jeg gerne vide hvad det er du prøver at lave ? det andet er at du bruger 2 N-kanal MOSFETs i en +/- forsyning, dette ligsom en bipolar transistor kan ikke lad sig gøre.

MVH

 

Offline Rixen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til negativ PSU projekt - nyt problem.
« Svar #16 Dato: Februar 16, 2016, 12:43:55 »
Hej igen

Forsøger at lave en lille induktions varmer, som et lille hygge projekt jeg kunne gå og rode med herhjemme i ferien :)

Mht MOSFET's, ok, ham jeg forhørte mig hos sagde faktisk direkte at den her type var bipolare.. så den ene skal skiftes ud med en p-kanal? eller er der en anden måde at forbinde det på?
« Senest Redigeret: Februar 16, 2016, 13:51:53 af Rixen »

 

Offline Rixen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til negativ PSU projekt - nyt problem.
« Svar #17 Dato: Februar 16, 2016, 18:11:52 »
Hehe..



Der er lidt vej igen..

1.2vPP og en alt for lav frekvens var ikke lige målet ::)


 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Hjælp til negativ PSU projekt - nyt problem.
« Svar #18 Dato: Februar 16, 2016, 19:02:18 »
Hej Joachim,

>nu med et andet problem.
Cboot skal være 4..10 gang så stor som CVcc. For eksempel CVcc = 100nF og Cboot = 22nF
D2 er for langsom. Tag en schottky diode når frekvensen er 10kHz. Men en diode er her ikke nødvendigt.


>Fets'ne bliver hurtigt meget varme og på scopet er udgangs signalet stærkt forvrænget, >what gives?
Ja. LS er altid aktiveret. Du har 0V på IC1 pin 4. Og 0V på pin 5. Når source af LS er -20V, har du 20V mellem gate og source.
Og når spændingen på pin 5 er 16V, er spændingen mellem gate og source 36V. Det er for meget. Vgs max = 20V

gerd

 

Offline Rixen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til negativ PSU projekt - nyt problem.
« Svar #19 Dato: Februar 16, 2016, 19:31:33 »
Ok, jeg skifter lige Cboot ud og D2 bliver droppet, læste det ofte var nødvendigt med brug af spoler, for at tage det der back emf.

Jeg er ikke sikker på hvad løsningen er på mit LS Vgs problem, skal noget af -In føres på pin4? i stedet for ground?

Endnu engang tak Gerd!
« Senest Redigeret: Februar 16, 2016, 20:27:50 af Rixen »

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til negativ PSU projekt - nyt problem.
« Svar #20 Dato: April 04, 2016, 03:03:11 »
Hej Rixen..

Bruger du noget automat relæ / sikring på den ringkerne, når du sidder og eksperimentere?
Ved jeg lyder som en kedelig-kaj, men har leget en hel del med induktionsvarmere, flyback drivers, tesla coils, arc, HV... osv osv osv..
Jeg laver intet uden sikkerhedsbriller fra harald nyborg, og et automat relæ.. og tykke handsker hvis mere end 60V...  Har du set en elektrolyt eksplodere før?......

Anyways.. angående for høj gate spænding på din mosfet.
Smid en modstand ind i kredsløbet fra udgang på IC til G på mosfet. Og en Zener på 15-18V fra Gate > Source.
- Husk at regne ud hvor mange volt, der kommer til at ligge henover modstanden.
- Hvor meget strøm zeneren kan tåle, .. jo mindre modstand, jo varmere zener, og desto hurtigere rise times.

Din driver IC kan 'kun' source/sink henholdsvis 180mA og 260mA.
Så når du lader mosfet'en op, må du max lade med 180mA - aflade med 260mA.
På LS mosfet: Hvis du vælger en 18V zener, så kommer der til at ligge 18v henover modstanden. 18v/180mA = 100 ohm
18v*180mA = 3,24 W - Jeg ville vælge 5 W. Og måske en smule højere modstand. (120ohm)

Hvis du gerne vil opnå højere effekt, og mindre stress på mosfets, så 'kopier' dit Low og High signal ud 'spejlvendt', og lav en 'full bridge' konfiguration istedet.
Så du bruger 4 mosfets. husk at adskille gate signalerne med modstande, så du ikke forbinder Gate signaler direkte med hinanden.
- Husk også at du nu har 180mA til deling imellem to mosfets, med mindre du laver ekstern push-pull drivers.

Hvis det er for kryptisk, så må jeg jo lige tegne / rette på dit diagram.
Har du overvejet at smide en kondensator på forsyningspændingen til mosfets/spole.. evt. en choke?

Har du målt resonans frekvensen på spolen, og tunet din IC for optimal energi-overførsel?
Hvor mange µH/mH er spolen på? Og hvor meget smider du ind i volt over mosfets?

Og nogen speciel grund til at du ikke bruger IGBTs istedet for mosfets?
For mig virker det en smule sært at switche AC .. er der noget zero cross detector i den IC? Sense? Anything.. for ved 10 KHz switching, og 50 Hz AC henover mosfets, må det da blive noget 'mærkeligt noget'.....  Men det forklarer også dit scope billede.....  ;D
Hvis du har adgang til det, så lav en spændingsdeler, imellem din spole og en spektrum analyzer, og kig på hvilke harmonier du får.. for du laver 'beat' frekvenser.. du får blandt andet 50 Hz, 10 KHz, 9,950 KHz... osv osv   :o

Sikke dog en lorte driver IC, brug dog en 555 timer, brug induktionen fra din primære i en LC oscillator, eller en comparator oscillator... etc etc etc..  :-X
Afhænger også af om du leger.. eller rent faktisk skal bruge noget konkret, simpelt og holdbart..  8)

Nå ja.. brug en skilletrafo på dit oscilloskop, hvis du ikke vil ende med at riste det af i sådan nogle kredsløb som dem her....
« Senest Redigeret: April 04, 2016, 03:04:43 af Fnugrullen »