Ekstern Harddisk - Hastighed? (Læst 15632x)

Offline Anders F

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Dato: August 30, 2010, 18:53:55 »
Hejsa..

Jeg har brug for en ny ekstern harddisk, og vil gerne have en med lidt knald på..

MEN, jeg kom til at tænke på om der overhovedet er forskel på USB 2.0 harddiske?
På edbpriser kan man søge efter spindelhastighed, søgetid og buffer størrelse, men har det overhovedet noget at sige når harddisken er tilsluttet via. USB 2.0?

På forhånd tak ;o)

 

Offline Rune P

  • Administrator
  • Modstanden
  • *****
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 2
  • Nørd
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Svar #1 Dato: August 31, 2010, 05:06:04 »
Har altid selv været lidt usikker på det område men nu fik jeg det undersøgt, USB 2.0 har en datarate på MAX 480Mbps. og så vidt jeg ved er der ingen harddisc's der kan køre med de speeds endnu, så RPM på harddisc'en har stadig stor betydning selvom det er via. usb :) men, selvfølgelig ingen grund til at købe en supersonisk hurtig harddisc hvis du kun skal bruge den til opbevaring :)

"a typical 7200 rpm desktop hard drive has a sustained "disk-to-buffer" data transfer rate of about 70 megabytes per second" Fandt på Wikipedia et eller andet sted.

så den kommer ikke engang tæt på USB 2.0 "loftet", derimod det gamle USB 1.1 kunne kun klare en overførsels hastighed på 12Mbps.

Håber det hjalp

Mvh. Rune P

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Svar #2 Dato: November 01, 2010, 10:18:52 »
arrh det passer ikke da !! alle harddiske idag er godt vel SATA2/SATA300, disse harddiske kan køre med 3Gbit/s eller 300MB/s. derfor er USB 2.0 flaskehalsen i eksterne harddiske.

det er derfor man også idag køber de fleste eksterne harddiske med E-SATA da dette interface også kan køre de 300MB/s, desværre skal PC´en også have dette interface, of course :D

MVH
« Senest Redigeret: November 01, 2010, 10:20:23 af bws »

 

Offline Psycling

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Svar #3 Dato: November 01, 2010, 18:40:55 »
Lille ven #bws

Sådan forholder det sig slet ikke.

en HDD(HardDisk Drive)/SSD(Solid State Drive) kører efter de hastigheder der står på den lille sedel der følger med med ( typisk et klistermærke på selve enheden )

en alm HDD er ca 70/100 MB/s med fås op til næsten 200 MB/s.

En alm SSD går ca fra 150 MB/s til 400 MB/s men fås hurtiger, i sær som PCIe SSD.

en anden ting . glem alt om hastigheder og se på søge/index hastigheden, den er mindst lige så vigtigt.

Alt det med Serial-ATA og USB er kun din Bus type og connector standart, sætter enlig kun en max grænse, men en max grænse kan aldrig bruges 100% pga af overhead og andet administrations information der svarer til et sted mellem 5% til 20% tab alt efter teknologien

Og en SSD er IKKE en harddisk ( Utrolig vigtig fagfolk fact ).
Sidste ting den der 3 Gbit/s der mener du 3 giga bits og ikke 3 gigabytes forhåblig, da den hurtigste SSD ( så vidt jeg lige ved ) er en PCIe SSD på 2 GB/s

og når ja lige en ting mere så der ikke er nogen misforståelser.
B = bytes
b = bits

/Over and out

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Svar #4 Dato: November 02, 2010, 19:09:38 »
lille, lille ven #Psycling

prøv lige at læs hvad det er jeg skriver, istedet for at skimte mit indlæg igennem.

du har ret i at SATA2 er MAX 300MB/s og for en spindel-harddisk kan det godt være at de hastigheder du nævner der er rigtige(det afhænger af flere parametere), dog fuldstændigt ligegyldigt for mit svar.

FORDI det vil stadigvæk betyde at USB´en er flaskehalsen da denne MAX kan køre 48MB/s

MVH
BWS
« Senest Redigeret: November 02, 2010, 19:26:45 af bws »

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Svar #5 Dato: November 02, 2010, 21:04:25 »
Måske skulle der indføres tvang for alders afgivning når man oprettede profil. så kunne vi finde ud af hvem der var den rigtige "lille ven" af jer to   ;D

Sry for OT.  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Greekstar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Svar #6 Dato: November 03, 2010, 08:42:52 »
Mekaniske harddiske kan i dag typisk overføre 70-120 MBYTE/s. At interfacet så hedder SATA gør ikke harddisken hurtigere end det den rent mekanisk kan yde.

Benyttes USB 2.0 er harddiskens ydelse stort set lige meget (når vi snakker overførselshastighed) da USB 2.0 har en teoretisk max hastighed på 480 MBIT/s = 60MBYTE/s. i praksis opnås dog omkring 40-50MBYTE/s.
Ved samtidig læsning/skrivning falder hastigheden yderligere. Det er derfor USB interfacet der sætter grænsen, ikke disken! Derfor kan der med fordel vælges diske med lavt strømforbrug og/eller lavt støjnivau.
Følg strømmen..

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Svar #7 Dato: November 03, 2010, 15:07:11 »
Lige et lille side spørgsmål her fra..

Er det så derfor at man bruger firewire til overførelse af video fra videooptager og ikke USB?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Psycling

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Svar #8 Dato: November 04, 2010, 17:28:18 »
#A5ive tak smukke, men du kender godt min alder, hvis du altså kan huske mig ^^ . og ja det var derfor man i ældre dage brugte firewire til at overføre, da usb var pænt langsomt dengang.(er det selfi stadig på ældre enheder ^^)

#bws jaja undskyld hvis jeg har misforstået noget, men lidt svært at se når det lyder som om du siger alle HHD's med SATA2/SATA3 nemt kan køre 300 MB/s

Citér
alle harddiske idag er godt vel SATA2/SATA300, disse harddiske kan køre med 3Gbit/s eller 300MB/s

EDIT: Sorry glemte lige noget, usb 3.0 er jo blevet lidt hurtiger end 48 MB/s så flaskehalsen er blevet en smule mindre, men vil man have noget rigtig hurtigt og godt ekstern plads skal man satse på en fiber NAS
« Senest Redigeret: November 04, 2010, 17:33:34 af Psycling »

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Ekstern Harddisk - Hastighed?
« Svar #9 Dato: November 04, 2010, 20:27:38 »
#A5ive tak smukke, men du kender godt min alder, hvis du altså kan huske mig ^^ . og ja det var derfor man i ældre dage brugte firewire til at overføre, da usb var pænt langsomt dengang.(er det selfi stadig på ældre enheder ^^)

Hvordan kunne du tro at jeg ikke kan huske dig jj? :D Men jeg ved jo ikke hvor gamle alle er  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.