24V til 9V til opladning af batteri (Læst 6968x)

Offline Thomas_NR

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
24V til 9V til opladning af batteri
« Dato: November 15, 2019, 13:19:57 »
Hej allesammen.

Jeg er ny her på siden og kan ligeså godt advare på forhånd, at jeg ikke er ret stærk i tekniske begreber inden for elektronik, så håber I vil bære over med mig når jeg begynder at stille spørgsmål   :)

Jeg har taget en "dum/dårlig" bestlutning om, at jeg vil se om det kan lade sig gøre at lave en utrolig billig version af en batterilader der skal sidde i en en vandtæt boks på en lastbiltrailer... (Forklaring følger)

Der sidder en GPS enhed i kassen der får strøm (24V + evt. ladespænding? (28V)) når der bliver koblet strøm til traileren, så er antennen aktiv indtil traileren bliver koblet fra, det fungerer upåklageligt, MEN hvis traileren bliver stillet af på en havn og kørt ombord af færgeselskabet, så bliver der ikke koblet strøm til den og sidste kendte position vil stå på kortet indtil den igen får strøm... Så mister vi overblikket over hvor traileren i virkeligheden befinder sig.

Antennens specifikationer:

Backup Battery: Li-Polymer, 250 mAh
Operating Voltage: 8V to 32V DC

Converterens specifikationer:
Module Properties: non-isolated constant current and voltage module
Rectification: non-synchronous rectification
Input voltage: 8V-36V
Output voltage: 1.25V-32V
Output current: adjustable maximum 5A
Conversion efficiency: 95% (the highest)
Switching frequency: 180KHz
Output ripple: 50mV (max) 20M bandwidth
Load Regulation: ± 0.5%
Voltage Regulation: ± 2.5%

1. Løsningsidé.

At tage en XL4015 stepdown converter (ca. 10,- kr.) samt et 9.6V Ni-Cd batteri på 1400mAh (ca. 60,- kr.) og sætte ind, så batteriet kan tage over og drive antennen når strømmen fra traileren bliver frakoblet.

Nu er spørgsmålet så... Hvordan fungerer det når batteriet skal lades op? Det bliver vel ikke ladet op "bare" fordi det får 9.6V ind fra converteren mens traileren er koblet til strøm?

2. Løsningsidé.

Bruge et 3,7V Li-Po batteri (ca. 56,- kr.) som bliver koblet ind som suplement til det eksisterende interne batteri der er i forvejen er et Li-Po på 3,7V og på den måde øge antennens egen backup funktion.

Så er spørgsmålet her, kan jeg udnytte antennens elektronik til at oplade det tilføjede batteri, eller er det helt ved siden af?

Undskyld alt mit rodede skriveri, håber der bare er én barmhjertig sjæl der gider at bruge tiden på, at hjælpe mig til at blive lidt klogere.

Er der nogen der lige sidder med en god løsning der stadig kan holde et lavt budget pr.  enhed, så hører jeg meget gerne herom ;)

På forhånd tak.

 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: 24V til 9V til opladning af batteri
« Svar #1 Dato: November 15, 2019, 15:57:18 »
Du skulle sagtens kunne udnytte den indbyggede lader. Du skal bare koble ekstra batteriet i parallel med det eksisterende batteri. Når du kobler batterierne i parallel så vær sikker på at spændingen er noget nær det samme, altså ikke koble et fuldt opladt sammen med et næsten afladt.

Lige til løsning 1, så pas lige på med Ni-Cd. Jeg mener nemlig at de skal være helt afladt før de bør oplades igen.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: 24V til 9V til opladning af batteri
« Svar #2 Dato: November 16, 2019, 13:30:52 »
Ni-Cd batterier er yt. NiMH er mindre yt - og jeg gætter på at det er hvad du mener i alternativ 1.

Men jag vil påstå at alternativ 2 er det bedste.

Men det bedste havde vel været at dels have mere backup-batteri OG en styring som efter en vis tid med "ingen strøm" kan tænde for systemet i intervaller så at det kan rapportere - men med ganske lav opdateringsfrekvens.

Måske at der tændes efter 2-6 timer uden strøm og afleveres en rapport - og så slukker systemet igen efter den rapport. Næste rapport kan så komme 4 timer derefter. Tiderne er kun eksempler.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: 24V til 9V til opladning af batteri
« Svar #3 Dato: November 16, 2019, 17:12:51 »
Hej og velkommen.  :)

Husk lige at om bord på en færge, modtager du intet GPS signal pga af den er indelukket i metal, og den kan heller ikke sende signal.
Den vil formentlig også bruge mere strøm når den ikke kan forbinde til omverden.

Er klart tilhænger af at den kun power op en gang i mellem hvis der kan lade sig gøre, evt i samarbejde med en bevægelse sensor.


 

Offline Thomas_NR

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 24V til 9V til opladning af batteri
« Svar #4 Dato: December 06, 2019, 15:33:05 »
Hej Jakobsen.

Tusind tak! Det er en fornøjelse at være med et sted hvor der faktisk er noget seriøsitet omkring emnerne!  :)

Og tusind tak for dit svar! ;)

Om bord på færgen er det ikke vigtigt at den ikke kan "se" himlen, det der er vigtigt er, at den opdaterer når den kommer af færgen igen, så vi på den måde kan se om morgenen om den rent faktisk blev taget med (det kan forekomme, at rederiet flytter dem til næste afgang i højsæsonen)

Der er faktisk gyroskop i der måler på om traileren står stille eller er i bevægsels, så den går selv på "lavt" blus efter ca. 2 minutters stilstand, men den vil jo nok alligevel holde sig "vågen" under søfart... ::)

Lige nu har jeg nogle størrer backup batterier inde til test, når strømkilden fjernes og den går på batteri, så aktiveres antennen "kun" én gang hver halve time, så må vi se om det kan løse opgaven.

Hej og velkommen.  :)

Husk lige at om bord på en færge, modtager du intet GPS signal pga af den er indelukket i metal, og den kan heller ikke sende signal.
Den vil formentlig også bruge mere strøm når den ikke kan forbinde til omverden.

Er klart tilhænger af at den kun power op en gang i mellem hvis der kan lade sig gøre, evt i samarbejde med en bevægelse sensor.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: 24V til 9V til opladning af batteri
« Svar #5 Dato: December 13, 2019, 17:58:54 »
Lige nu har jeg nogle størrer backup batterier inde til test, når strømkilden fjernes og den går på batteri, så aktiveres antennen "kun" én gang hver halve time, så må vi se om det kan løse opgaven.

Tak for feedback

Det lyder som om du har gang i en god / nem løsning.
Er det nogle standard tracking systemer du bruger? (evt noget link til dem)
Hører gerne om det virker godt på længere sigt