Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Icecap

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Generel Elektronik / Sv: Vandstandsmåler - hvordan.
« Dato: Januar 28, 2024, 09:18:51 »
En enkel måde kan være at finde et reed-relæ og montere det vertikalt i enden af et ikke-magnetisk rør som er lukket i den ende.

For permanent installation kan et rør i AISI 316 være det rette.

Omkring røret sætter man en flydere med en magnet i så at når flyderen når enden, aktiverer magneten reed-relæet.

Flyderen skal selvfølgeligt ikke kunne falde af bunden af røret vid meget lav vandstand.

Der findes lignende givere at købe i løs vægt, dog kan de være mindre billige.

2
Generel Elektronik / Sv: LCD pcb diagram
« Dato: December 21, 2023, 12:38:38 »
Standard fejl er at der sidder en kondensator for at fungere som modstand for at sænke 230V til arbejdsspændingen for elektronikken.

Den kondensator skal være en X2-type - og kapaciteten minsker med tiden pga. de overbelastninger som kommer via støj på elnettet.

Dermed synker arbejdsspændingen til elektronikken og problem opstår.

3
Hvis du ikke har et strømbegrænsermodstand till drivningen af LED'en i optokopplaren har du rimeligt sikkert brænd den af.

Hvis vi nu lader som om at den fungerer får du IKKE signal på måden du beskriver.

En optokpppleres udgang er næsten altid en transistor hvor man har adgang til emitter og kollektor.

Hvis du koppler emitteren til GND og aktiverer LED'en får du at kollektoren trækker til GND.

Når LED'en slukker slipper transistoren men der er ikke noget til at trækje den kollektor til 24V. Til det plejer man at bruge en modstand mellem kollektoren og 24V.

Modstandens værdi afhænger af belastningen, drivstrømmen til LED'en og CTR.

4
QC/PD betyder at den kan lade hurtigere. Jeg har valgt den option fra da den koster antal ladninger som batteriet klarer - men det er mit personlige valg.

Kablet skal passe i ajfånen i den ene ende og den valgte strømmadningsenhet i den anden ende.

Vælger du lange kabler kan ladningseffekten minske da de har højere modstand.

Så i grunden:
* Så længe kablet passer er det OK.
* QC/PD giver bare hurtigere ladning og mere slid på batteriet.

5
Generel Elektronik / Sv: Motorrelæ til elektrisk legetøjsbil
« Dato: August 07, 2023, 14:06:02 »
Det går at løse - men som dani8303 skriver skal der noget elektronik til.
Den elektronik skal i grunden bestå af en PWM-styring som reagerar på styrespændingen.

Det skal også tjekke polariteten og så veksle en H-bro for at styre polariteten til motoren.

Det går at lave, er ikke voldsomt avanceret (i mine øjne som professionel udvikler siden 1992) - men det kræver en del kundskab.

Det enkleste ville være at bruge en mikroprocessor som målte styrespændingerne og så styrede PWM og H-bro.

Det er så enkelt at koble - men den skal programmeres også og det program skal du lave selv.

6
Generel Elektronik / Sv: Nye kondensatore på clock radio
« Dato: April 16, 2023, 10:37:53 »
Jeg gætter på at en eller flere ledere i kablet som plejer at gå til display/knapper er knækket.

De er ofta af meget billig "kvalitet" og er man ikke meget forsigtig går det oftest galt.

7
Generel Elektronik / Sv: Hvilket komponent skal jeg bruge?
« Dato: April 14, 2023, 06:54:54 »
At lave en funktion som gør dette er ikke et større problem.
Hvis man tager en omskiftere med dobbel pol kan man bruge den ene pol til lyset og den anden pol til at skabe pulserne.

Pulserne skabes relativt let med nogle kondensatorer, lidt modstande og en transistor eller 2.

Alternativt bruger du en ICM7555 som timerkreds og trigger den med skiftningen af omskifteren.

Problemet jeg ser er at der ikke er nogen måde at se hvordan status på sporskiftet faktisk er når man tænder for hele systemet. Altså at omskifterens position ikke er låst til sporskiftets position.

Og da jeg ikke ved hvilke spændinger det drejer sig om, hvor stor strøm som skal pulses osv. er det svært at komme videre.

8
Generel Elektronik / Sv: Ændre omdrejningstæller
« Dato: Marts 25, 2023, 13:22:00 »
Hvis du lodder den ene ledning fra 4/6-cylinder af printet og forlænger den ledning med et modstand er du i mål.

Altså lodder ledningen af printet og monterer den ene ende af ekstramodstanden i stedet og så ledningen på den anden ende af modstanden.

Husk at sørge for at den ikke kortslutter noget, brug gerne krympeslange til at isolere.

9
Generel Elektronik / Sv: Ændre omdrejningstæller
« Dato: Marts 24, 2023, 17:37:19 »
Elektronikken ser meget bedaget ud - men den fungerer jo.
Det ekstra modstand skal koblen ind i serie med det ene potentiometer.

Det kan være enklest at kikke under printet og bryde en af banerne til til det ene potentiometer og så lodde det ekstra modstand over den brydning.

Printet er et gammelt papir-resin type og med alderen bliver de (meget) sprøde - så vær forsigtig.

10
Generel Elektronik / Sv: Hvad er den for en komponent
« Dato: Marts 19, 2023, 19:31:16 »
Der skal være "hul igennem" mellem de to ydre ben (kortslutning mellem dem) og ikke kontakt mellem midtbenet og de ydre.

Hvis den er brændt af er der helt andre ting som er i stykker.

11
Andet analog relateret / Sv: 24vdc hjælpe starterkreds til 12v system
« Dato: Februar 23, 2023, 14:20:23 »
Og alle tre er IKKE hvad jeg beskrev! Du får brændte ledninger og/eller eksploderende batterier med de koblinger.

Jeg skrev at du behøver et RELÆ med (mindst) 2 st vekslende kontakter.
Det KAN løses med en manuel kontakt men du SKAL have garanti for at en kontakt ikke kan svejses sammen mens resten veksler!

Denne funktion findes i korrekt valgt relæ og er hvad som sikrer mod ild og brand.

Med den rette kobling (som beskrevet i mit første svar) på det rigtige relæ har du et 12V system når relæet IKKE aktiveres og 24V NÅR det aktiveres.

Blyakkumulatorer kan ge MEGET strøm på kort tid og tvinges de til det blir det en eksplosion og/eller brændte ledninger.

Relæet skal selvfølgeligt klare at styre så store strømme som der kan blive behov for.

12
Andet analog relateret / Sv: 24vdc hjælpe starterkreds til 12v system
« Dato: Februar 20, 2023, 16:02:14 »
Klart at det kan laves og er ret simpelt også.
Men du SKAL vælge et relæ med tvangsstyring. Hvis det er et "normal" relæ (som kan være udemærkede) kan du risikere at en af relækontakterne brænder sammen og hvis resten så alligevel klikker over bliver der mange gnister, dårlig lugt og lidt brændskader hist og her.

Jeg skal skrive hvordan lidt senere, kan ikke lige nu.

EDIT: Nu kan jeg.
Relæet skal have 2 vekslende kontakter.
Hver vekslende kontakt består af en COMM som stå for Common, altså den som er fælles men flyttes frem og tilbage.
Der er også en NO som står for Normally Open, altså ikke koblet til COMM når relæspolen ikke får strøm.
Og den sidste er NC som betyder Normally Closed, altså koblet til COMM når relæet ikke får strøm på spolen.

Og der findes 2 st af disse kontakter så jeg kalder dem 1 hhv. 2.

Batterierne er kaldet BT1 og BT2, de har Plus og Minus-pol hver.

BT1 Minus skal kobles til MotorCykel minus (ofte stel i biler) og NC2.
BT1 Plus skal til COMM1.
BT2 Minus ska kobles til COMM2.
NC1 skal til elsystem Plus og BT2 Plus.
NO1 skal til NO2.

Når relæet så aktiveres bliver de 2 batterier koblet i serie, når det ikke er aktiveret er de i parallel.

13
Generel Elektronik / Sv: træk-kontakt
« Dato: Februar 10, 2023, 15:12:51 »
Altså - jeg ser for mig en stålpind af tilpas længde med et øje i hver ende.
Ene øje er til træksnoren, den anden til en fjeder som holder imod.

Pinden går gennem 2 huller, et i hver ende.

Midt på sidder en lille cylinder som gør pinden tykkere - o den ekstra tykkelse påvirker en mikrokobtakt af typen med en arm med et lille rullehjul på.

Så fjederen løfter pinden op så at mikrokontakten ikke er påvirket og pinden går mod op-stoppet - som kan være ene hul den går igennem.

Trækker man ned i den anden ende kan den bevæge sig nedad et stykke hvorefter den går på ned-stoppet - som kan være det andet hul.

På det tidspunkt er mikrokontakten aktiveret og vandringen er et stykke forbi triggerpunktet.

Alternativt kan mikrokontakten byttes mod et tungelement med en magnet som aktivering.

14
Generel Elektronik / Sv: træk-kontakt
« Dato: Februar 09, 2023, 16:15:13 »
Den kontakt du viser er ikke den bedste.
Du skriver nemlig "svagstrøm" og mange af den type industrielle kontakter har en vis minimum strøm som de kan fungere stabilt ved.

Kommer man under den strøm plejer de med tiden at give dårlig kontakt hvis signalet skal bruges som styring af elektronik. Tænk det som at der skal "brændes igennem" på kontaktfladerne.

Og med op til 100kg+ skal huset være ret stabilt.

JEG havde løst det med at tage en mikroswitch med en arm på. Trækdelen havde jeg gjort med en mekanik med en fjeder og et stop indbygget,  trækker man mere end f.eks. 800g flytter mekanikken sig nok til at aktivere mikroswitchen og gå mod stoppet.

Alt tungere træk er et spørgsmål om at mekanikken holder.

15
Jobs / Sv: Hjælp til Op Amp og Thermokobler - København
« Dato: Februar 02, 2023, 22:39:04 »
Har du læst data på termokobleren?
Det er meget små spændinger og strøm det drejer sig om og skal du ha et tydligt omslagspunkt behøver du dels lidt positivt tilbagekopling på diskriminatoren (den som indikerer varm/kold) oc dels forstærke signalet fra sensoren.

Jeg har brugt en termokobler i en pillebrændere som er på marknedet og det er ret enkelt som sådan.

LM324 er enkel at bruge - men er gammel, bruser en del og skal have mindst 9V driftspænding til dette. Har du ikke specielt høje krav kan den nok bruges.

Men bare for at være 100% sikker: Med termokobler mener du da en Type K eller lignende? Ikke en NTC?

Sider: [1] 2 3 ... 12