2N3055 fra kina (Læst 4567x)

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
2N3055 fra kina
« Dato: Januar 21, 2022, 20:35:43 »
Hej

Hvad er jeres erfaringer med elektronik komponenter købt på AliExpress og Wish?

Specifikt overvejer jeg at købe nogle 2N3055 transistorer, men jeg ved st meget er elendige kopier som brænder af ved bare 1A. Jeg tænker man fx kunne købe 5 stk. og så vride/skære toppen af et af transistor husene og se hvad der gemmer sig derinde? De er trods alt meget billige.

Nogle der har erfaringer med dette? - Måske nogen kan anbefale en sælger hvor de har modtaget 2N3055 som originale - eller noget der læner sig opad original kvalitet? - Eller bør jeg bare holde mig langt væk?

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #1 Dato: Januar 21, 2022, 21:17:53 »
Jeg har ingen erfaring men ved at mange har meget dårlige erfaringer med komponenter fra disse kilder.

Med meget held kan du få gode komponenter - men risikoen for at blive narret er meget stor.

 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #2 Dato: Januar 21, 2022, 23:21:35 »
Pas på med det. Reglerne for import er blevet ændret. Du kommer til at betale moms og importgebyr på alle pakker, uanset værdien.

Har købt meget på aliexpress førhen. Har oplevet kvaliteten som værende fuldt tilfredsstillende de fleste gange på elektronikkomponenter. På aliexpress skal man dog ikke regne med at få tingene til tiden. Nogle sælgere lover korte leveringstider, men holder det ikke. Aliexpress har ikke en tilfredsstillende kundesupport, hvis du spørger mig.

Jeg er gået over til at købe komponenter på "ebay (EU sælgere)", "rs-components" og "conrad elektronik".

 

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #3 Dato: Januar 22, 2022, 00:48:36 »
Ingen problemer med moms og import gebyr. På AliExpress betaler man momsen med det samme  så det er allerede lagt på.

Jeg vil se på eBays eu sælgere.

Hvad med RS Components - Sælger de ikke kun til erhvervskunder?

 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #4 Dato: Januar 22, 2022, 10:13:19 »
Hvad med RS Components - Sælger de ikke kun til erhvervskunder?
Jeg burde gerne bare være oprettet som privatkunde, så det burde ikke være noget problem. De er ikke billige, men har et kæmpe udvalg.

 

Offline tomkom

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #5 Dato: Januar 22, 2022, 22:34:07 »
prøv EL-SUPPLY

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil

 

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #7 Dato: Januar 23, 2022, 13:38:56 »
I know….elektronik lavpris….det er billigt, men så kommer portoen… 🤥

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #8 Dato: Januar 23, 2022, 13:46:50 »
Hvor mage skal du bruge?

 

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #9 Dato: Januar 23, 2022, 15:23:02 »
Jeg skal faktisk kun bruge 2. Den eneste butik jeg har i nærheden hvis jeg skal undgå porto er elextra og der koster de - hold nu fast - 69kr/stk. !!

Jeg har allerede brændt 2 af ved en fejl og bitterheden bliver bare større når de tilmed er så dyre!! 😤

 

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #10 Dato: Januar 23, 2022, 17:27:51 »
Men hvis der ikke kommer så meget mere i tråden så ender det jo nok med at jeg tager et smut i elextra. Men nu var det ligesåmeget for at høre jeres mening om komponentkøb fra Kina.

Jeg har lavet en spørgeundersøgelse om det samme. Den ligger også under generel elektronik. Jer der ser det her kunne jo gå ind og klikke af! 😜

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #11 Dato: Januar 23, 2022, 17:47:42 »
Jeg kiggede lige i gemmerne og kunne desværre ikke finde nogle 2N3055  :(

 

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #12 Dato: Januar 23, 2022, 22:43:36 »
Tak for forsøget! 😄

 

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #13 Dato: Januar 27, 2022, 15:57:10 »
Nå…Jeg fik fat i nogle hos en mand fra dba. Jeg fik 8 stk. incl. glimmerskiver til 210kr.

Det var nogle ældre typer som var ubrugte. Så vidt jeg ved er de ældre også bedre kvalitet. Nogle af dem var endda 2N3055H, altså High power typen.

Men tak for jeres svar!

/Jesper

 

Offline rickbear

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 2N3055 fra kina
« Svar #14 Dato: April 05, 2022, 19:32:47 »
Jeg har faktisk ret gode erfaringer med at købe på aliexpress. Jeg har også købt ting, som var skrammel - men mest på ting, hvor jeg på forhånd havde på fornemmelsen, at det her er for godt til at være sandt. Jeg har primært købt lysdioder, atmega, esp32, modstande, kondensatorer, switche, rotary encoders og den slags og alt virker fint efter års brug. Intet af det har jeg dog direkte stress-testet, men bare brugt til hobby og dagligdagsanvendelse, hvor få ting med esp32 kører 24/7.
Når du bestiller, så kan der godt gå 1-2 mdr inden du har det i din postkasse. Det er nederen. Jeg har haft meget få ting, der aldrig ankom. Her har jeg oprettet en sag hos dem og fået pengene retur efter deres behandling af sagerne (ca. 2 uger) uden at skulle argumentere det helt store. Måske fordi det er mange småting, der ikke koster så meget.
Hvis jeg har haft brug for noget her og nu, har jeg som andre allerede har fortalt brugt Elektronik Lavpris og egentlig fordi de ligger relativt tæt på, hvor jeg arbejder og kan ordne en afhentning i en spisepause.
« Senest Redigeret: April 05, 2022, 19:47:05 af rickbear »